Ten artykuł dotyczy ery Najwyższego Porządku
Autorstwa Silvera635

Zamach na Rottę Desilijica Tiure, takze nazywany przewrotem pałacowym na Tatooine — wydarzenie, które doprowadziło do śmierci spadkobiercy Imperium JabbyRotty.

Historia

Geneza

Mój ojciec, Rotta Desilijic Tiure, nigdy nie zasługiwał na przewodnictwo klanowi Desilijic a co dopiero wielkiemu Imperium mego dziadka. Dlatego musiał zginąć.
— Murgott o Rocie do pozostałych spiskowców, swoich popleczników.

Około roku 29 ABY, Murgott zaczął spiskować przeciw swojemu ojcu, Rocie, który według niego nie powinien rządzić Imperium. Miał poważne wątpliwości czy inny ród nie przejmie władzy i odtąd będzie rządził innymi. Zdesperowany Hutt postanowił zorganizować tzw. rebelię, która miała obalić rządy nędznego władcy.

Przygotowania do rebelii

Było nas wielu. Dzięki Murgottowi mieliśmy zapewnione uzbrojenie najlepszej jakości. Poplecznicy Rotty nie mieli żadnych szans.
— Majrus o przygotowaniach do rebelii.

Murgott nie był samotny w swoich poglądach, wielu się z nim zgadzało m.in. Majrus, dowódca piratów. Syn Rotty zapewnił swoim poplecznikom uzbrojenie najlepszej jakości, sprowadzene z Nal Hutta od członków Rady Pięciu Rodów, którzy także wspierali poczynania młodego Desilijica. Po zdobyciu broni, przyszła pora na strategię. Przez kilkanaście tygodni spiskowcy tworzyli idealny plan.

I faza zamachu – Blokada Tatooine

W bliżej nieznanym miesiącu 29 ABY rozpoczęto I fazę zamachu. Polegała ona na zablokowaniu Tatooine, by Rotta nie zdołał umknąć a także by posiłki nie zdołały dotrzeć na planetę. Statkami oraz blokadą dowodził Bib Fortuna. Faza I została zakończona sukcesem. Niestety okręt na którym znajdował się Twi'lek został zniszczony przez wrogą flotę.

II faza zamachu – Egzekucja Rotty

Gdy na orbicie statki spiskowców blokowały dostęp do planety, w pałacu Jabby wybuchł bunt. Siły rebeliantów spotkały się w lochach i stamtąd ruszyły do sali tronowej. Spiskowcami dowodził Majrus, z racji tego, że Murgott nie mógł brać bezpośredniego udziału w walce. Majrus wraz z oddziałem uzbrojonym po zęby zdołał dotrzeć do miejsca pobty Rotty. Jego poplecznicy zostali jednak poinformowani o buncie i między rebeliantami a nimi doszło do batalii. Rotta wykorzystał moment konsternacji i z pomocą kilku najemników dostał się do hangaru. Jego obstawa została zabita, jednak on jakimś cudem zdołał wejść do transportowca i ruszył ku orbicie. Będąc w połowie drogi zauważył statki blokujące planetę. Hutt zdał sobie sprawę, że poniósł klęskę. Tymczasem pirat rasy weequay Swan zdążył wyciągnąć wyrzutnię pocisków jonowycg i wycelował w oddalający się statek. Transportowiec w którym znajdował się Rotta został zniszczony a zamach zakończył się zwycięstwem spiskowców.

Skutki

Po śmierci Rotty, Murgott zajął jego miejsce w Radzie Pięciu Rodów, zostając jej liderem. Bib Fortuna został pośmiertnie ogłoszony bohaterem Imperium Huttów. Swan i Majrus natomiast dostali pod swoją komende dwa statki zostając jednocześnie ich kapitanami.