FANDOM

Autorstwa Chinrna
Era-old
Era-ćómverse-dark

Wojna o Archipelag - wojna domowa trwająca przez kilka miesięcy roku 1025 BBY na archipelagu Kaonagahama na Selonii, kiedy to Liga Kaonagahamska sprzymierzyła się z Kurlao'rso i próbowała zablokować dostęp Strefie Shu do szlaków handlowych oraz wyspy Makarso pod pretekstem osłabienia ich ze względu na konfliktujące poglądy polityczne, później eskalując do konfliktu rozciągającego się na cały archipelag. Bitwa ta była później znana dzięki temu iż była ona chrzestem bojowym Tautoga, późniejszego dowódcy Laotai.

Przebieg

Preludium

Liga Kaonagahamska planowała doprowadzić do osłabienie pro-Seloniańskiej i według nich antyludzkiej Strefy Shu. W szczególności narazili się oni Lidze, kiedy okazało się że jeden z wysokopostawionych jej członków był Kardynałem Ondai, co podał jako powód swoich wielu przemówień na temat wyższości Selonian nad ludźmi na planecie. Członkowie Ligi otwarcie nazywali to rasizmem i namawiali do zaskarżenia całej Ligi Shu do Republiki.

W pewnym momencie udało im się dokonać układu z Kurlao'rso, grupą najemników oraz łupieżców, którzy w zamian za sowite wynagrodzenie mieliby pomóc w pogarszaniu wizerunku Strefy Shu wśród Selonian, zmuszając ją do skłaniania się w stronę ludzkiej mniejszości. Kurlao'rso zaczęli rozklejać w nocach plakaty o treściach propagandowych, twierdząc m.in. że wysoko postawieni urzędnicy Strefy Shu w sekrecie nienawidzą Selonian, czy nawet niszczyć tunele udając członków Strefy Shu.

Spowodowało to spadek akcji Strefy o aż 40%, przez co główna dywizja tworząca i importująca sprzęt militarny - Shu Majapa zdecydowała się wszcząć dochodzenie, które niczego nie wskazało.
Farcryconceptart4

Lądowisko Shu zniszczone w zamachu.

Zamach na lądowisko

Parę miesięcy później w 1025 BBY, Kurlao'rso zdecydowało się zaatakować kluczowy punkt Strefy Shu - lądowisko dla statków należące do Shu Kualsiwa, które to miało właśnie odebrać ładunek żywności. Atak ten uznaje się za punkt zapalny wojny.

Kilku członków Kurlao'rso załadowało ogromne ilości termalnych detonatorów oraz jeden ładunek sejsmiczny na Seloniański Statek Stożkowy, wzbiło się z pobliskiej dżungli i wleciało nim w lądujący na lądowisku statek, niszcząc zarówno jego jak i pobliskie składy paliwa oraz wieżę kontroli lotów, która dodatkowo przewróciła się na hangar gdzie znajdowało się kilku biznesmenów Shu Kualsiwa, zabijając ich na miejscu.

Reakcja Strefy Shu była natychmiastowa. Przywódcy trzech dywizji Strefy zebrali się na wyspie Karaskon, ustalając kto był odpowiedzialny za atak. O zebraniu dowiedziało się tymczasem Liga Kaonagahamska, i w ramach propagandy zaczęła twierdzić że to samo Shu udało atak, aby móc potem obwinić za niego ludzi.

Bitwa o Taotale'le

Następnym celem Kurlao'rso stał się kontrowersyjny kompleks budynków komercyjnych Shu na wyspie Taotale'le, znanej z bycia miejscem gdzie doszło do starożytnej bitwy Pierwszych Selonian i uznawanej za miejsce nawiedzone oraz historyczne dla planety. Kurlao'rso, oraz Liga Kaonagahamska wykorzystała to, i zaczęła namawiać wściekłe tłumy Selonian i ludzi do ataków na kompleksy, obrzucając je kamieniami, a nawet małymi bombami zapalającymi.

Ochrona Shu zdecydowała się wyjść, i próbować spacyfikować tłumy za pomocą gazów usypiających, jednak wtedy zaatakowali bojownicy Kurlao'rsto, wpadając przednim wejściem do podziemnego garażu i detonując bomby przy
Farcryconceptart2

Obóz terrorystów na Kaonagahama.

filarach, powodując zapadnięcie się połowy budynku. Następnie Liga Kaonagahamska zaatakowała drugą część za pomocą ukradzionych Statków Stożkowych, niszcząc kompletnie główny budynek zrzuceniem bomby.

Uciekających pracowników Shu zabito za pomocą blasterów, a statek który miał ich odwieźć próbowano zestrzelić wyrzutnią rakiet, powodując że rozbił się na wyspie obok.

Bitwa o rzekę Ren

Po miesiącu małych bitew na Selonii które na ogół były tłumione przez Shu, ponieważ siły atakujące składały się na ogół z kilku bojowników lub uzbrojonych cywili, doszło do punktu kulminacyjnego wojny - bitwy o rzekę Ren. Rzeka ta kontrolowała nieco większą wyspę na archipelagu Kaonagahama, i biegła przez las, prowadząc przez bagna, na których to znajdowała się główna siedziba Strefy Shu. Bojownicy Ligi i Kurlao'rso nacierali przez rzekę, przepływając przez nią małymi, szybkimi łodziami. Ochrona Shu rozstawiła żołnierzy na brzegach rzeki, powodując zniszczenie kilku pojazdów.

Podczas gdy łodzie poruszały się coraz dalej, Shu zdecydowało się na decydujący ruch - dywanowe bombardowanie całej rzeki wzdłuż jej długości. Wysłano kilka bombowców, które całkowicie zniszczyły intensywnym i długim bombardowaniem rzekę, jednak końcowym gwoździem do trumny okazało się przypadkowe zniszczenie Seloniańskiej tamy, przez co cała naziemna wioska została zalana.

Przewrót

Całkowite zniszczenie rzeki Ren spowodowało że Selonianie oraz ludzka mniejszość zaczęli być coraz bardziej przeciwni Shu, jednak sprawiło że Liga i Kurlao'rso zostało niemalże całkowicie zdziesiątkowane, ograniczając ich jedynie do bazy w opuszczonym Seloniańskim tunelu na najmniejszej wyspie archipelagu Kaonagahama, gdzie to zostali prędko zlikwidowani.

Skutki wojny

Skutki wojny były zatrważające. Strefa Shu wydała na obronę oraz ataki na swoich przeciwników niemal całe fundusze, a sama bitwa nad rzeką Ren wystaczająco zmniejszyła ich szacunek wśród lokalnej ludności, aby popadli oni w ruinę i ogłosili upadłość zaledwie rok po wojnie. Większość członków Ligi Kaonagahamskiej zostało złowionych i przekazanych władzom Republiki, a następnie osądzonych za nienawiść na tle rasowym, ludobójstwo oraz terroryzm, natomiast Kurlao'rso ewakuowało się na Wyspę Piratów, Wyspę Krabów i Wyspę Raków, gdzie to słuch po nich zaginął. Według oficjalnych relacji, wszyscy członkowie ukryli się później w rozległych systemach jaskiń, padli ofiarą Kalangara, Nieumarłych Piratów lub Kryształowych Liczów. Podobno nawet pięć lat przed Bitwą o Yavin w głębokich jaskiniach Selonii można było odnaleźć resztki po ich życiu w ukryciu.