FANDOM

Autorstwa Kompkompa
Era-preEra-oldEra-repEra-urEra-impEra-nrEra-foEra-legacyEra-unk
Era-jerzverse-dark

Vernarthen (czyt. wernaten) to księżyc planety Vernar w regionie Kolonii, w sektorze Arkania.

Historia

Vernarthen został odkryty w 15374 BBY wraz z planetą, wokół której krążył - Vernarem. Ze względu na brak warunków do kolonizacji (99,999% powierzchni pokrywał ocean o głębokości dochodzącej do 20 kilometrów) nie założono tam kolonii do roku 109 BBY, kiedy uciekający przed prześladowaniami religijnymi mieszkańcy zacofanej planety w Dzikiej Przestrzeni dotarli na znajdujący się kilka tysięcy parseków dalej Vernarthen i osiedlili się na największej wyspie na planecie - Nua'ar o powierzchni zaledwie 21 km2. W momencie utworzenia Pierwszego Galaktycznego Imperium populacja kolonii liczyła już 4000 mieszkańców, a mieszkańcy zajęli trzy okoliczne wyspy, powiększając kolonię do ok. 30 km2. Rok później na głównej wyspie archipelagu odkryto niesamowicie rzadkie klejnoty Corusca niewiadomego pochodzenia, co spowodowało miliardowe zyski kolonii kosztem wyniszczenia terenu wyspy, na której w 30 ABY 97% terenu nie nadawało się do zamieszkania. Wreszcie w 34 ABY kryształy przestały być znajdowane, a kolonistom pozostało jedynie wybrzeże Nua'ar oraz trzy bardzo małe wyspy. Nie otrzymali oni jednak pomocy humanitarnej ze względu na kłopoty Nowej Republiki wyniszczonej przez konflikt z Najwyższym Porządkiem i przez trzy dekady musieli sobie radzić sami. Na szczęście dla Vernarthenian w 64 ABY Drugie Imperium, do którego cały sektor przynależał od dziewięciu lat, we współpracy z Vernarem rozpoczęło pomoc humanitarną, a w 70 ABY kolonia na Vernarthenie znów zaczęła się utrzymywać bez potrzeby pomocy od innych. W 88 ABY sektor Arkania zgodnie z czwartą rewizją traktatu koreliańskiego został umieszczony w granicach Trzeciej Republiki.