FANDOM

Autorstwa Davrena

Theran Darius Vi'Khen [1] znany również jako Rzeźnikiem z Yheny - Yheński łowca nagród, pochodzący z klanu wojowników Khen. Urodzony 4 lata po Bitwie o Yavin, od małego szkolony przez swojego ojca Edwarda, by w przyszłości zajął jego miejsce jako przywódcy klanu, którym został w 45 roku ABY. Jednak po zabójstwie jednego z członków swojego klanu i dawnego przyjaciela z klanowej bojówki Pazur Ukrana, Marika Therussa Vi'Khen i jego bliskich współpracowników, Theran został wykluczony z przynależności do klanu, a władzę przejął jego brat, Phineas Vi'Khen. Theran, od tamtego czasu znany Rzeźnikiem z Vheny, został łowcą nagród, a w 54 roku po bitwie o Yavin, założył organizację przestępczą znaną jako Wieczny Księżyc. Zmarł w 71 ABY podczas zasadzki na Naboo dokonanej przez Czarne Słońce.

Wygląd i uzbrojenie

Theran był wysokim oraz umięśnionym mężczyzną, z brązowym kolorem oczu, z czego jedno oko stracił w wczesnym dzieciństwie gdy zaatakował go Ukran Yheński. Za młodu miał czarne włosy, które z czasem jednak zsiwiały. Jego znakiem rozpoznawczym był klasyczny, Yheński pancerz, który poza zwyczajnym połączeniem koloru niebieskiego i czarnego, pomalował część pancerza na pomarańczowy kolor. Najczęściej do walki używał dwóch blasterów DL-48 i ostrza z Cortosis, jednak czasami używał karabina blasterowego E-13.

Osobowość

Theran od małego był uczony by być wierny swojemu klanowi, i dziedzictwu za wszelką cenę. Darzył wielką miłością swoich rodziców oraz młodszego brata. Starał się przestrzegać zasad klanu, jednak często był na granicy, co okazał zabijając Marika Therussa Vi'Khena i jego współpracowników, który próbował przejąć władzę nad klanem. Gdy został wygnany, starał się zapomnieć o przeszłości, i skupić się na zbudowaniu swojej pozycji w Gildii Łowców Nagród. Jako lider Wiecznego Księżyca, dbał o swoich ludzi, ale nie bał się ich odpowiednio ukarać za złamanie polecenia Rzeźnika z Yheny. Często bywał w wszelkich barach, podczas których często miał kontakty z różnymi kobietami, a jedno z nich spowodowało narodziny jego córki - Valerii.

Nawet po wygnaniu, Theran dalej ukazał szacunek dla ludzi ze swojego klanu. Świadczy o tym to, że po śmierci swojego chrześniaka Lertha Vi'Khena, wrócił potajemnie na Yhenę, i go pochował, by w pewnym sensie odkupić swoje dawne grzechy.

Theran był ateistą, i nie wierzył w Moc ani Vheńską mitologię. Uważał wszelkie religię za próbę wzbudzenia strachu przez kapłanów owych religii wśród ich wyznawców, by takowych sobie podporządkować.

Historia

Narodziny i wczesne lata życia

Theran Darius [2] z klanu Khen urodził się cztery lata po Bitwą o Yavin na planecie Yhena, znajdującej się na Zewnętrznych Rubieżach. Jego matka umarła gdy Theran miał 4 lata, z powodu komplikacji po porodzie jego młodszego brata Phineasa. Jako, że był starszym dzieckiem, to Theran miał przejąć władzę nad klanem po śmierci swojego ojca, Edwarda Viciousa, który od małego zaczął szkolenie i przygotowanie na przejęcie władzy. Nauczył go walki bronią białą, obsługi bronią blasterową, podstawowych zasad. Podczas jednego z treningów, Theran Darius został zaatakowany przez jednego z Yheńskich drapieżników, Ukrana Yheńskiego. Cudem uszedł z życiem, jednak przyszły władca klanu Khen stracił wówczas prawe oko. W wolnym czasie spędzał czas z swoim młodszym bratem i innymi przyjaciółmi. Gdy skończył 16 lat, jego szkolenie do walki zostało zakończone, a sam Theran wszedł do jednej z bojówek klanu, nazwanej na cześć zwierzęcia które zaatakowało w dzieciństwie Vi'Khena, Pazur Ukrana.

Pazur Ukrana

W bojówce, poznał Marika Therussa, z którym szybko się zaprzyjaźnił. Razem brali udział w wielu bitwach i wojnach między klanami, w tym największej - wojnie z Klanem Dherav w latach 20 ABY do 25 ABY o przejęcie jednego z regionów kontrolowanego przez klan Dherav - Niziny Gherońskiej, w której było pełno surowców naturalnych. W jednej z bitw Marik stracił jedną rękę, a Theran sam z innymi wojownikami z klanu bronił towarzysza broni, po czym przejęli z pomocą dodatkowych sił część, a w 26 ABY całej Niziny Gherońskiej. Po wojnie Marik i Theran dalej utrzymywali kontakt, a przyszły następcza tronu klanu został ojcem chrzestnym syna Marika Therussa - Lertha.

W 30 ABY, po dziesięciu latach służby, Theran został przeniesiony z Pazuru Ukrana do Gwardzistów przywódcy klanu, podobnie jak Marik. Theran po czterech latach został dowódcą gwardii, co spotkało się z sprzeciwem reszty klanu, która zarzucała Edwardowi Viciousowi nepotyzm. Theran zajmował to stanowisko do 45 ABY, do momentu śmierci jego ojca we śnie.

Przejęcie władzy i rządy

W 45 ABY, ojciec Therana zmarł we śnie, co odkryto po 17 godzinach od pójścia króla spać. W ciągu trzech dni nastąpiły przygotowania zarówno do pogrzebu Edwarda Viciousa, jak i uroczystości przejęcia władzy w klanie przez jego syna. Rano odbyło się pochowanie, a wieczorem Theran, po ślubowaniu i uroczystym oddaniu kropli krwi do grobu swojego ojca, Theran Darius Vi'Khen został przywódcą klanu Khen, wybrał swojego brata Phineasa. Uznawany był za dobrego przywódce, który szkolił młode pokolenie wojowników, i starał się rozwiązywać konflikty wewnątrz klanu. W międzyczasie pogorszyły się stosunki między władcą, a jego dawnym towarzyszem broni - Marikiem. Theran był konserwatystą - uważał, że utrzymanie tradycyjnych wartości i zasad klanu było najważniejsze i nie do zaprzeczenia, z kolei Theruss Vi'Khen był bardziej liberalny, chciał uczynić wybór przywódcy bardziej demokratycznym, aby przejąć władzę.

Dowódca klanu Khen był również generałem bojówek klanu, pozwolił zdobyć większą pozycje wśród Yheńskich klanów. Wówczas przefarbował swoją klasyczną Yheńską zbroję, by odróżnić się od zwykłych żołnierzy. Zbroja ta stała się jego znakiem rozpoznawczym i się z nią nie rozstawał.

Zabójstwo Marika Vi'Khena i wygnanie

W 47 ABY sytuacja między Marikiem a Theranem była jeszcze bardziej napięta. Theruss Vi'Khen zdobył wielu zwolenników, by zrobić rewolucję na tronie klanu, i samemu przejąć władzę. Zagrożony sytuacją, Theran starał się unikać Marika, i zbierać sojuszników. Po powrocie z jednej z uroczystości, gdy dowódca klanu wracał z pewnej uroczystości, został otoczony przez swoich przeciwników politycznych. Marik i jego zwolennicy uznali, że należy rozpocząć już przejmowanie władzy, i należy zamknąć Dariusa Vi'Khena w lochach, i pozbawić go władzy. Theran, przeciwny temu, zaatakował jednego z przeciwników politycznych, przez co zaczęła się potyczka między zwolennikami bardziej demokratycznego systemu wyboru dowódcy klanu a obecnym przywódcą. Ostatecznie, Theran zabił swojego dawnego przyjaciela i jego zwolenników.

W tym samym momencie wodza przyłapała jego własna gwardia i jego brat. Na skutek decyzji reszty rodziny dowodzącej klanem, Theran został wygnany i nie mógł wrócić do klanu, a władze miał przejąć jego brat, Phineas. Wówczas dawny wódz został ochrzczony Rzeźnikiem z Yheny. Przez ok. pół roku Theran dorabiał sobie w różnych pracach, ostatecznie jednak, postanowił użyć swoich umiejętności bojowych z czasów treningów z ojcem, czy służby w Pazurze Ukrana albo w Gwardii Wodza klanu Khen - wstąpił do gildii łowców nagród

Łowca nagród

Jako Łowca nagród, Theran zaczął od podejmowania się mniejszych zleceń. Podczas nich poznał Oliviera Zandoriuma, który został jego przyjacielem, a zarazem rywalem. Rzeźnik z Yheny wykonywał zlecenia zarówno dla m.in. Huttów czy Czarnego Słońca. Po zamordowaniu dawniej znanego łowcy nagród Boby Fetta, Vi'Khen został przez wielu uznany jednym z najlepszych najemników w Galaktyce. W wolnym czasie, pieniądze zarobione na morderstwach wydawał na ulepszanie swojego uzbrojenia, wizyty w barach i agencjach towarzyskich, czy też na naprawy lub kupowanie nowych statków. Podczas jednego wieczoru z nieznaną kobietą, nieświadomy Theran spłodził w 49 ABY córkę - Valerię, którą pozna dopiero w przyszłości.

W 50 ABY, Rzeźnik z Yheny dostał od niepodającego swojej tożsamości człowieka zlecenie przyprowadzenia żywego jednego z mieszkańców rodzimej planety Vi'Khena- Ariussa z klanu Tharr, który ponoć ukrywał się na Pasaanie. Theran wyruszył więc w poszukiwaniu celu, i po krótkiej walce z nim go pojmał. Zgodnie z ustaleniem, Łowca nagród miał spotkać się ze zleceniodawcą na planecie Vissana w systemie Yheny. Jak się okazało, zleceniodawcą był młodszy brat dawnego wodza Khen - Phineas, który teraz sprawował pieczę nad klanem. Z pomocą swoich strażników i dodatkowych sił, Theran nie miał szans, został schwytany zabrany na Yhenę.

Spotkanie z bratem po latach

Theran i Ariuss zostali zamknięci w lochach twierdzy Klanu Khen. Podczas ich zamknięcia, odwiedzał ich Phineas. Młodszy brat Rzeźnika z Yheny chciał uniknąć, że pierworodny z rodzeństwa w przyszłości znowu wróci po władzę, tym razem za pomocą siły. Jednakże, dalej dbał o niego, i w pewnym momencie zaproponował mu miejsce w Gwardii Wodza, tak jak kiedyś, pod warunkiem że podda się całkowicie władzy Phineasa. Theran jednak nie miał zamiaru tego zrobić, a w pewnym momencie zawarł współpracę z Vi'Tharem, podczas której, w nocy, 2 tygodnie po uwięzieniu, udało im się uciec z więzienia, i kradzionym statkiem - odlecieć z ich rodzimej planety.

Theran, Ariuss i Olivier Zandorium zawarli współpracę, a następnie, zbierając przez lata wspólników, w 53 ABY rozpoczęli zajmowanie się m.in. przemytem broni, przyjmowaniem zleceń, czy podporządkowywanie sobie mniejszych organizacji przestępczych, co spowodowało powstanie organizacji Wieczny Księżyc[3].

Wieczny Księżyc

Członkowie Wiecznego Księżyca, w celu pokazania przynależności do organizacji, przerabiali, podobnie jak Theran, Yheńskie zbroje bojowe na swój sposób. Sam Vi'Khen przy okazji przerabiał swój pancerz, czyniąc go wytrzymalszym. Rzeźnik wraz z Arriusem Vi'Tharrem i Zandoriumem byli najważniejszymi członkami tej organizacji i mieli w niej największe wpływy. Kierowali wszystkimi akcjami, sprzedawali broń i amunicję dla innych syndykatów, ale toczyli również wojny z innymi mafijnymi organizacjami w Galaktyce np. konflikt między Czarnym Słońcem w latach 59-61 ABY o kontrolę nad przestępczym podziemiem na Coruscant, która zakończyła się przejęciem części półświatka przestępczego dawnej stolicy Republiki Galaktycznej.

W 61 ABY, część członków Wiecznego Księżyca zaczęło potajemnie planować morderstwa czołowych członków organizacji, w tym Rzeźnika z Yheny. Oczywistą przyczyną było w pewnym sensie zagrożenie swojego życia w razie niewykonania rozkazów, a przede wszystkim - przejęcie kontroli nad terenami kontrolowanymi w pewnym sensie przez Wieczny Księżyc, w celach zarobkowych i zdobycia szacunku i podziwu wśród innych członków organizacji, jak i innych syndykatów. W 62 ABY udało się zamordować Oliviera Zandoriuma, i bardzo ciężko zranić Arriusa z klanu Tharr. Następnie wzięto się za Vi'Khena, który jednak zareagował wcześniej, i udało mu się za pomocą innych członków organizacji, czy wynajętych łowców nagród zabić większość zdrajców. Mniejsza część zaatakowała Yheńczyka, ale ten cudem uszedł z życiem i wygrał walkę, zabijając przeciwników.

W 64 ABY, Wieczny Księżyc zmienił swoją siedzibę, z Thetusa III na księżyc Yheny, Evarię, którego nazwa w światku przestępczym brzmiał Khen'dou.[4]

Zabójczyni

W 65 ABY, podczas sprzedaży karabinów blasterowych dla mafii współpracującej z Wiecznym Księżycem na Anoat, kierujący tą transakcją w imieniu Therana został zamordowany, podobnie jak przywódca Anoatskiej mafii, co spowodowało kryzys w stosunkach między obiema frakcjami, który poskutkował konfliktem w latach 65-67 ABY. Vi'Khen wyznaczył za przyprowadzenie mordercy nagrodę pieniężną, jednak nie musiał długo czekać. Jak się okazało, zabójca, a właściwie zabójczyni sama przybyła do Therana, gdy ten był w kasynie w Canto Bight.

Po krótkiej potyczce, zabójczyni została pokonana, i jak się okazała, była nią córka Therana, Valeria. Szesnastolatka od roku obserwowała organizację swojego ojca, a wychowana przez swoją babcię od strony matki w wartościach dobra, nadziei, i walki przeciw przestępczości, gdy Wieczny Księżyc zaczął handel z mafią z Anoat, postanowiła zniszczyć przez konflikt i wybijanie najważniejszych członków syndykatu (w tym swojego ojca) Wieczny Księżyc. Łowca nagród nie uwierzył w tożsamość swojej córki, ale zanim zdążył ją zabić, ta zbiegła.

Cień Księżyca

Gdy Rzeźnik z Yheny wykonywał zlecenie na Eriadu w 70 ABY , został zaatakowany i zraniony przez mężczyznę w bardzo podobnej zbroi. Całe zajście zostało szybko zauważone i wzbudziło panikę na ulicach stolicy Eriadu, aż w pewnym momencie przybył patrol Nowej Republiki, jednak tajemniczy człowiek dał radę zabić stróżów prawa, co odwróciło jego uwagę, przez to nie zauważył ucieczki Therana. Zaczął go szukać po całym mieście, a gdy w końcu go znalazł, wyjawił mu swoją tożsamość. Okazało się, że był nim Lerth Vi'Khen - chrześniak i syn dawnego przyjaciela i ofiary dawnego wodza klanu, Marika Therussa Vi'Khena. Wyjawił swojemu ojcu chrzestnemu chęć zemsty na nim za zabicie jego ojca i wujów podczas próby odebrania Theranowi Dariusowi władzy. Jako pierwsze od 1200 lat dziecko z Klanu Khen, które okazało wrażliwość na Moc, tzw. Cień Księżyca rozpoczął trening w jej używaniu, kupił i nauczył się obsługiwać Mieczem Świetlnym. Następnie, stworzył zbroję na wzór tej noszonej przez Rzeźnika, i upodobnił się do niego z wyglądu, również pozbawiając siebie oka. Wszystko po to, by odebrać tożsamość przywódcy Wiecznego Księżyca.

Rozpoczęła się walka między wujem a chrześniakiem, o to kto zostanie przywódcą Wiecznego Księżyca, i kto będzie nosił tytuł Rzeźnika z Yheny. Jednak to starszy Vi'Khen miał lepszą technikę władania bronią, i pokonał Cień Księżyca, poprzez odcięcie jego ręki i pozbawienie go miecza świetlnego, po czym prawdziwy Rzeźnik z Yheny przebił jego serce. Oddając szacunek swojemu przeciwnikowi i chrześniakowi, oraz w pewnym sensie odkupując swoje grzechy, Theran wziął potajemnie ciało Lertha na ich rodzimą planetę, i zgodnie z starymi zwyczajami Khenów - pochował go.

Wojna na Naboo i śmierć

Wieczny Księżyc dalej dążył do co raz większej kontroli światka przestępczego galaktyki. Ważnym punktem było przejęcie organizacji przestępczej na Naboo - Świtu Amidali, która po śmierci lidera w 69 ABY podzieliła się de facto na mniejsze syndykatu. Rozpoczęła się wojna między mafiami galaktyki o światek przestępczy planety zamieszkanej przez ludzi czy też Gunganów. Brały w niej udział zarówno Wieczny Księżyc, ale też m.in. Kanjiklub, Czarne Słońce czy Huttowie i wiele innych. W pewnym momencie Theran z innymi członkami organizacji z Khen'dou rozpoczął atak na siedzibę jednego z odłamów Świtu z Naboo. Jak się okazało, odłam ten został przejęty wcześniej przez Czarne Słońce, więc to wszystko było zasadzką, gdzie wybito towarzyszy Rzeźnika z Yheny, jak i po długiej walce - Therana Vi'Khena, po pozbawieniu go hełmu i strzale w głowę.

Wieczny Księżyc przegrał wojnę o światek przestępczy Naboo, a następnie stracił część innych wpływów w galaktyce.

Post mortem

Ciało Therana spoczęło na Yhenie, obok innych zmarłych wodzów klanu Khen. Jego brat Phineas przebaczył mu winy po śmierci, a zbroję przekazał, po testach potwierdzających tożsamość córce Rzeźnika z Yheny - Valerii. Władzę w Wiecznym Księżycu za to przejął po Vi'Khenie Zy Koriuss.

Ciekawostki

  • Theran nie używa publicznie swojego nazwiska[5]od kiedy został Łowcą Nagród. Za każdym razem przedstawia się jako Rzeźnik z Yheny, by oddzielić się od swojej klanowej przeszłości.
  • Opaska Therana widoczna na zdjęciu jest jej drugą wersją. Pierwsza została mu odebrana po pojmaniu przez Phineasa, a do zostania wodzem Klanu - nie nosił jej w ogóle.

Przypisy

  1. Dosłownie Theran Darius z Klanu Khen.
  2. Drugie imię uzyskał na cześć swojego dziadka, Dariusa Rhana Vi'Khena, który zmarł 3 miesiące przed narodzinami Therana.
  3. Nazwa wywodzi się od siedziby organizacji - księżyca planety Aira w systemie Yheńskim, Therus III.
  4. Dosłownie Księżyc Khena z staroyheńskiego.
  5. A właściwie - członu mówiącego o przynależności do klanu.