FANDOM

Autorstwa Chinrna
Era-ćómverse-dark

Tangaondai - ogromne amonito-podobne mięczaki żyjące w morzach Selonii, wyjątkowo rzadkie i bardzo niebezpieczne.

Biologia

Tangaondai składają się z głównej muszli która u dorosłego osobnika mierzy do dziesięciu metrów, działającej zarówno jako osłona organów i ciała, jak i jako swoista boja utrzymująca je na wodzie. Stworzenia te posiadają do dwunastu lub więcej macek które rozpraszają się w ogromne systemy parzydełek uzbrojone w kolce, szpony i żądła, często zajmujące do dwudziestu metrów, z czego rekordowy Tangaondai mierzył w pełni rozpiętości obszar kilku kilometrów. Stworzenie zjada wszystko co wpadnie w jego jadowite sieci, od planktonu po dość duże ryby oraz Pūha, a nawet Kalangara i inne większe stworzenia.

Muszle Tangaondai często porastają roślinnością, nierzadko stając się same w sobie małymi wysepkami. Kalangara wytworzyły w ten sposób z nimi specyficzną więź, wyławiając z ich parzydełek zwierzęta jako pożywienie oraz nocując na ich muszlach. W podobny sposób czynią to zwierzęta takie jak ptaki.

Mitologia

Selonianie uważają Tangaondai za jednych z wielu strażników chroniących sekretów Ondai, bóstwa z ich mitologii - stąd też ich nazwa, oznaczająca w języku Mandaba "Strażników Ondai", mają one jednak rzadko okazje je widywać.