FANDOM

Autorstwa Nihilicenta
Era-ni
Era-fairverse-dark

Sparax Rosse (ur. 19 III 67 ABY Mirit, zm. 26 X 147 ABY Katon), to miriański działacz socjalistyczny, polityk, politolog, publicysta polityczny i żołnierz, marszałek i reprezentant swojego rodzimego sektora, Antalahii w Izbie Senatorów Republiki Śródgalaktycznej. Emisariusz ds. polityki zewnętrznej w drugim gabinecie Wysokiej Kanclerz Rinyezu Stazz. W 86 ABY współzałożyciel Partii Pracy Jądra.

Sparax narodził się w dniu 19 III 67 ABY na kolonialnej planecie Miri jako syn atryzyjskiego imigranta i rolnika Baebio Rosse i lokalnej pracownik zakładu farmaceutycznego, Chisis Rosse, z domu Parlak. Podstawowe wykształcenie otrzymał on w państwowej szkole znajdującej się w jednym z północnych miast swojej planety, Sahalli. Na studia poleciał do znajdującego się na należącej do Nowego Imperium Galaktycznego planecie Ord Mantell. Jako dwudziestolatek po przybyciu na planetę Axię uczestniczył w Marszu na Kapitol, siedzibę Wysokiej Kanclerz, Rinyezu Stazz w celu protestów przeciwko odebraniu obywatelom CentGalu przebywającym więcej niż sześć miesięcy poza granicami państwa praw wyborczych, podczas uczestnictwa w zrywie poznał on członków skupionej wokół swojego rodzimego regionu północno-zachodnich kresów CentGalu, SPJ Pellii. W trakcie swojego pobytu na Wszechatryzji odwiedził także ojczystą planetę swojego ojca, Werginię, tak o pisząc o jej słynnych w swoim prywatnym dzienniku: w całym swoim niedługim życiu nie widziałem piękniejszego miejsca niż belwedery Werginii [...] tak jak swój ojciec, pragnąłbym związać z miejscem tym swoją przyszłość.

Sparax po powrocie na Ord Mantell ukończył swoje politologiczne studia, a za pieniądze z stypendium kupił bilet na planetę Pantolomin, ówczesną siedzibę SPJ Pellii, został on wtedy kolumnistą w światopoglądowym, partyjnym czasopismie Głos. W 92 ABY wciągnął się on do szkoły wojskowej na Borleias. 94 ABY przyniósł mu ogłoszenie z ramienia SPJ kandydatury na Dyrektora miasta Narra, wygrał on marżą 10% głosów z dotychczasowym Dyrektorem, Amosem Sterretem ze względu na jego niepopularną propozycję budowy drugiego portu kosmicznego na południowej części planety. Jako dyrektor Sparax uruchomił szereg prospołecznych programów, najbardziej znanym z nich był projekt pomocy dla młodzieży w niekorzystnej sytuacji. Stał on się po jakimś czasie postacią znaną na całą planetę, w swoich rządach częstu wykorzystywał do celów propagandowych HoloNet.

Podczas Inwazji Miiliästha został wezwany do służby przeciwko robotycznym hordom eldarskiego Mistrza-Kształtownika, stawił się na nią i wysłany został do pomocy w walkach z pozagalaktycznym przeciwnikiem na wschodnich połaciach Trzeciej Republiki, po zakończeniu walk powrócił na Borleias, gdzie natychmiastowo potem ogłosił kandydaturę na reprezentanta swojego świata na Sejmik Sektorowy regionu. Po otrzymaniu mandatu został on wybrany marszałkiem tejże lokalnej instytucji, wykazywał się wtedy ogromną klasą, opisywany był on wtedy w światopoglądowej, umiarkowanej Trybunie Borleias jako potencjalny kandydat na reprezentanta całego sektora w wyższych strukturach. Przypuszczenie to ziściło się, kiedy po przesłużeniu dwóch kadencji jako Marszałek w 119 ABY Sparax otrzymał głosem ludu swojego rodzimego sektora siedzenie w Izbie Senatorów, włączył się on wtedy również w szeregi KomSocu, mimo tego odmawiając dołączenia do którejkolwiek z coruscańsko-centrycznych partii socjalistycznych, mówiąc w prywatnej rozmowie z Pajem Jehą Dixonem że jego lojalność leży z ludźmi którzy go wybrali. Sparax umarł dnia 26 X 147 ABY, zastrzelony podczas próby ucieczki ze stolicy w wyniku Insurekcji courscańskiej przez uzbrojonych Trankwilistów.