FANDOM

Autorstwa MrDoc266
Zastanawiałeś się kiedyś, jak miałbyś umrzeć? Ze starości, w otoczeniu bliskich? W wypadku? Od choroby?... Na wojnie?
— raylehski generał, 26 ABY

Ralyeh (czyt. Rali-je) - rasa wojowniczych ziemnowodnych głowonogów pochodząca z nieznanej planety, prawdopodobnie leżącej w Nieznanych Regionach galaktyki. Swoim usposobieniem byli niezwykle podobni do Yuuzhan Vongów, z którymi w okresie wojny zawiązali sojusz i przyjęli ich wiarę.

Opis fizyczny

Przedstawiciele rasy Rayleh ewoluowali w wodnym środowisku, lecz nawet po wyjściu na ląd zachowali prawie wszystkie cechy stworzeń wodnych. Byli przysadzistymi głowonogami osiągającymi maksymalnie wzrost 160-ciu centymetrów. Po bokach masywnej szyi mieli wydajne skrzela, którymi oddychali zarówno tlenem rozpuszczonym w wodzie, jak i atmosferycznym. Mieli dwie pary ramion zakończonych w łokciu chwytnymi mackami - jedna para pod drugą - oraz sześć służących przede wszystkim jako nogi. Nie posiadali kości; zamiast nich mieli szkielet chrzęstny.

Ich ciała pokrywała szara, gładka skóra (miejscami przekształcająca się w twarde, nadające groźnego wyglądu wyrostki) pokryta brązowymi plamami, których układ był unikalny dla każdego przedstawiciela tej rasy. Wielką hańbą dla Rayleh było urodzenie się bez owych plam. Takie osobniki - nazywane w ich języku “potępionymi” - były pariasami społecznymi, często właśnie ich obwiniano za porażki. Skóra Ralyeh musiała być cały czas nawilżona, w przeciwnym wypadku zaczynała pękać i obficie krwawić. Ta cecha sprawiła, że przedstawiciele tej rasy to ekstremalna rzadkość na suchych planetach pokroju Jakku czy Tatooine.

Byli jajorodni. Z jednej ciąży powstawało od dwóch do ośmiu jaj, ale drogę doboru naturalnego przeżywały zwykle tylko trzy osobniki.

Historia

Rayleh to stara rasa, której korzeni można szukać w erze przedrepublikańskiej. Wielu historyków zwykło popierać teorię, jakoby dzielili oni galaktykę z Rakatanami, ale nie byli integralną częścią ich Nieskończonego Imperium. Po ich upadku, Rayleh podblili co najmniej kilkanaście systemów, na których zbudowali swe małe imperium. Resztę historii trzymali dla siebie i zazdrośnie strzegli przed wzrokiem obcych.

Spotkanie z równymi sobie

Wiele lat przed powstaniem Imperium Palpatine’a, do galaktyki przybyła rasa Yuuzhan Vongów. Rayleh byli jedną z pierwszych ras, z którymi stoczyli bój. Vongom zaimponowała wręcz zwierzęca zażartość “skażonych techniką” obcych. Podjęli zatem rozmowy, tak jak równy z równym, na którym zdecydowano: Rayleh przyjmą do swoich serc yuuzhańskich bogów i dołączą do swoich “braci” w odpowiednim czasie. Od tego czasu imperium Ralyeh stało się przedłużeniem woli Vongów w galaktyce Jedi.

Wojna z Yuuzhan Vongami (20-24 ABY)

W 20 roku po bitwie o Yavin rozpoczęła się Wielka Wojna Yuuzhan Vongów. Kiedy tylko dostali znak, Ralyeh zaatakowali pobliskie systemy, prędko zdobywając nowe terytoria. Byli dla Vongów bardzo przydatni z uwagi na częsty dar Mocy. Z ich pomocą najeźdźcy szybko podbili dużą część Zewnętrznych Rubieży oraz miejscami Nieznane Regiony. Czasami Ralyeh pozwalali przeżyć kilku swym wrogom, aby opowiedzieli innym, kto taki ich zniszczył.

Kiedy wojna zakończyła się w roku 24 ABY, Ralyeh zostali zmuszeni do odwrotu na swoje pierwotne terytoria, jednak krótko potem zmienili taktykę, zaczynając nie atakować z całej siły, ale tylko lekko “skubiąc” wroga z wielu stron, powoli i starannie odzyskując niektóre planety. Szybko jednak zostali odkryci przez wywiad Bothan, w wyniku czego pomiędzy terytoriami Republiki a Ralyeh utworzono strefę ochronną, izolującą niebezpiecznych obcych od społeczności galaktycznej. Owa izolacja wiązała się również z licznymi sankcjami, którymi Ralyeh niespecjalnie się przejęli

Język

Słysząc mowę Ralyeh, niebędąca ich rasy istota mogłaby pomylić ich język z selkathańskim, ponieważ oba te języki brzmiały podobnie, miejscami prawie nie dało się odróżnić jednego od drugiego.

Ralyeh odwiedzili w okresie wojny z Yuuzhan Vongami Manaan i włączyli je do swojego terytorium. W międzyczasie Selkathowie mieliby wpłynąć na język swoich panów, ostatecznie mieszając go ze swoim, tworząc odtąd zrozumiały dla większości lingwistów dialekt Raylese.

Religia i społeczeństwo

Przedstawiciele tej rasy wyznawali brutalną religię Yuuzhan Vongów, która stała się dodatkowym bodźcem do ich gwiezdnych podbojów. Swą determinacją w oczyszczaniu galaktyki z “niewiernych” budzili respekt nawet u samych Yuuzhan.

Ralyeh byli również gorliwymi wyznawcami filozofii siły. Wierzyli, że słabi mają żywić silnych, toteż dokładali wszelkich starań, aby być na szczycie “łańcucha pokarmowego”. Pozbywali się wszelkich słabych przedstawicieli własnej rasy, czy to poprzez wygnanie, czy poprzez liczne czystki. Tego typu działania nie ograniczały się jednak tylko do samych Ralyeh. Ofiarami terroru padali również obcy, którzy nie podporządkowali się ich władzy i bogom.

Społeczeństwo Ralyeh było podzielone ze względu na płeć, nieco podobnie jak u rasy Devaronian. Bardziej stoickie samice zwykły piastować urzędy administracyjne, zaś samce - militarne. Wśród wojowników pojawiały się czasem samice, lecz były traktowane nie tyle jako równi samcom żołnierze, a jako ciężar, metaforyczna kula u nogi (macki?). Z tego powodu pomiędzy płciami narodziła się wielka rywalizacja, by pokazać, kto jest silniejszy: on czy ona.

Stosunek do innych ras

Ralyeh byli niezwykle ksenofobiczni. Każdy przedstawiciel innej rasy niż Ralyeh czy Vongowie (niekiedy nazywanych “braćmi”) kończył na ołtarzu ofiarnym, by krew “niewiernego” zaspokoiła bogów. Z czasem jednak stali się minimalnie bardziej otwarci na inne rasy, o ile, rzecz jasna, przejdą na ich stronę.

Przez swoją wojowniczość i krwiożerczość, zarówno Republika, jak i Imperium zakazały jakichkolwiek kontaktów z Ralyeh. Z tego powodu rasa ta nigdy nie miała swojej ambasady w Senacie. Wszystkie sprawy między imperium obcych a władzami galaktyki przeprowadzane były na terytoriach neutralnych, z zachowaniem najwyższych środków ostrożności.

Za kulisami

Rasa ta pochodzi z serii gier StarDrive autorstwa Iceberg Interactive. Jest wysoce prawdopodobnym, że twórcy inspirowali się przy nich postacią Cthulhu autorstwa H.P. Lovecrafta.

Ciekawostki

  • Ralyeh posiadali własne złoża kolto, wyhodowane dzięki wielu próbkom zdobytym na Manaan.