FANDOM

Era-preEra-oldEra-repEra-urEra-impEra-os
Era-wt-dark

Queel – planeta położona niedaleko Bakury, w części Pasa Południowego, leżącej w Zewnętrznych Rubieżach. Charakteryzował się nietypową różnicą krajobrazu wschodu i zachodu, spowodowaną kataklizmami we wschodniej części. 

Krajobraz

Queelan

Queelanin.

Queel miało umiarkowany klimat. Na powierzchni planety można było znaleźć bagna, wokół których u stóp potężnych vroshyrów swe chatki budowali mądrzy Queelanie. U góry, na vroshyrach rozciągają się budowane przez Wookiech miasta. W niektórych miejscach planety można też było spotkać miasta łączone, np. stolica Queel Queelia City, położone u stóp wielkiego słodkowodnego jeziora. Takich zbiorników było na planecie więcej, z czego największym był tak zwany Słodki Ocean.

W 4000 BBY we wschodniej części planety miały miejsce kataklizmy. Na chwilę obecną na wschodzie planety nie ma żadnych drzew ani zbiorników wodnych, a ziemia jest tam bardzo jałowa. Mimo to wegetują tam koralowce, spotykane też na Rugosie, prawdopodobnie będące pozostałością po dawnym słodkowodnym morzu na wschodzie. Mimo to ta część planety jest obfita w skalne minerały. To właśnie na wschodzie miały miejsce obie bitwy o Queel.

Większość mieszkańców planety zamieszkuje głównie zachód planety, który wciąż jest piękny. 

Historia

Que

Położenie Queel w galaktyce. Kolorem żółtym jest zaznaczony układ Queel, wchodzący w skład sektoru Bakury

Queel była znana już od wieków. Tysiące lat temu stanowiła część tak zwanego Bezkresnego Imperium Rakatan. Wiadomo, że już wtedy na planecie znajdowali się Wookiee i niewielki, choć niezwykle inteligentny gatunek znany jako Queelanie.

Około 4000 BBY we wschodniej części planety miały miejsce kataklizmy. W ich skutek roślinność tam obumarła, a bagna i morza wyschły. Osadnicy z części wschodniej przenieśli się wtedy do części zachodniej. 

200px-Bog4

Druga bitwa o Queel

W czasie Wojen Klonów planetę dwukrotnie atakowali Separatyści. Przy obu atakach zabłysnął 150 Legion Armii Republiki pod wodzą Komandora Kyle'a.

W czasach Imperium Galaktycznego na Queel nałożono blokadę będącą częścią zniewalania Wookieech. Obawiano się też, że Queelanie, naturalnie wrażliwi na Moc i w większości na wskroś przesiąknięci dobrem mogą odbudować Zakon Jedi.

W 296 ABY planeta została zaatakowama przez Sithowską Potęgę. Dzięki K'sonowi Vicksowi planeta otrzymała autonomię. Po jakimś czasie dołączyła jednak do Systemów Oporu.

W 338 ABY, po upadku Cesarstwa Sithów, Queel i kilka innych planet przy pomocy Trzeciej Republiki stworzyła Sojusz Południowych Systemów.

Obywatele Queel