FANDOM

Autorstwa Chinrna
Era-ćómverse-dark

Reakcje ludzi na zachowania Selonian są piękne. Wraz z paroma łowczyniami i moim, powiedziałbym płochliwym znajomym wybraliśmy się na mokradła. W pewnym momencie zaczął wrzeszczeć, byliśmy gotowi na atak krabów, ale okazało się że wpadł po kolana do gniazda Pūha. Nigdy nie zapomnę jego twarzy kiedy krzyknąłem "Czas na macki!" i zacząłem wraz z Seloniankami odczepiać ośmiornice z jego nóg.
Berat Heuvel Maz, "Na tropie zatrutych kleszczy"

Pūha - jadalne, wędrowne głowonogi spożywane przez Selonian na surowo lub odpowiednio przyrządzone.

Biologia

Żyją w wodach słonych i słodkich, choć w morzach tylko w pobliżu wybrzeży piaszczystych z powodu obecności mułu którego potrzebują do życia. Rodzą się i żyją w rzecznym mule, zakopując się w nim i łowiąc plankton oraz małe ryby, inne mięczaki i stawonogi. Jednym z ich naturalnych wrogów są Kraby-Zabójcy oraz Toksyczne kraby, dodatkowo nie są wykrywane przez Drapieżna palma, dzięki czemu mogą się pod nimi ukrywać, używając ich jako swoistych tarczy. Nie są tak inteligentne jak większość głowonogów, nie są także agresywne.

Kulinaria

Smak mięsa Pūha jest uważany za przypominający smażoną wieprzowinę, przechodzący później w ostry. Spowodowane to jest tym że w krwi stworzenia znajdują się śladowe ilości kapsaicyny używanej do plucia we wrogów. Z czasem kapsaicyna dostaje się do komórek powodując ostry smak, komórki te muszą być przez głowonoga zrzucane poprzez swoiste linienie, toteż za najsmaczniejsze i najbardziej wykwintne uznaje się okazy złowione tuż przed wylinką.

Mięso w odpowiedni sposób przyrządzone osiąga stan specyficznej słono-kwaśności, co więcej takowe odczucie smakowe zdaje się powiększać jeżeli zjada się macki stworzenia, z uprzednio usuniętą z nich skórą. Można je też smażyć na głębokim tłuszczu. Ich mięso szczególnie przypadło do gustu Mrocznej Jedi Jadru, która po przybyciu na ESR-E-22312 wyjątkowo je polubiła.