FANDOM

Autorstwa Fargothena

Koordynaty

Nowa Republika Galaktyczna, pomiędzy 4 a 34 ABY znana jako Nowa Republika, to organizacja powstała na krótko po Bitwie o Endor. Nazwą oraz ustrojem nawiązywała do Starej Republiki, na której Nowa Republika zaczęła się wzorować po Deklaracji Reformy Galaktycznej.

Historia

Założenie

Śmierć Imperatora Palpatine'a w 4 ABY podczas Bitwy o Endor, oznajmiła koniec Galaktycznego Imperium. Wiadomości o zarówno śmierci Palpatine'a jak i zniszczeniu drugiej Gwiazdy Śmierci rozniosły się po HoloNecie niesamowicie szybko, co zaowocowało ogólnogalaktyczemu świętowaniu w wielu systemach gwiezdnych, między innymi na Coruscant, Chandrilii, Brentaalu oraz Naboo. Miesiąc po zwycięstwie nad Endorem, przywódczyni Rebelii, Mon Mothma, ogłosiła Deklarację Nowej Republiki. W tym samym czasie, spora ilość planet i systemów wyzwoliła się spod Imperialnej władzy, i szybko dołączyła się do Nowej Republiki.

Wojna z Szczątkami

Na nieszczęście Republiki, to co pozostało z Imperium, znane jako Szczątki Imperium, kontynuowało kampanię przeciwko Nowej Republice. Co z początku był pomniejszymi potyczkami na obrzeżach terenów Nowej Republiki zmieniło się w ostateczne starcie na powierzchni i w przestrzeni planety Jakku, które zakończyło się zwycięstwem Republiki oraz kapitulacją pozostałości armii Imperium poprzez podpisanie Ugody Galaktycznej. Imperium odeszło w Nieznane Regiony, a ich siły zbrojne zostały rozwiązane za mocą Ugody. Nowa Republika cieszyła się teraz nową republiką galaktyczną i wolnością słowa, pozbawioną tyranów oraz dyktatorów.

Okres Pokoju

Następny rozdział w historii Republiki, znany jako Okres Pokoju, rozpoczął się w 6 ABY, rok po kapitulacji Imperium. Na Kanclerza Nowej Republiki wybrano Mon Mothmę, której kadencja trwała następne 5 lat. W 10 ABY Mon Mothma zmniejszyła opodatkowanie na siły zbrojne Nowej Republiki, tym samym osłabiając oraz konsekwentnie zaniedbując armię Republiki. W 11 ABY na miejsce Kanclerz Mothmy wybrany został Ponc Gavrisom, senator rasy Calibop. Podczas jego drugiej kadencji w 17 ABY Republika zmieniła stolicę, z Coruscant na Chandrilę, po to, ukazać Nową Republikę jako aktywny i dbający rząd, w porównaniu do Starej Republiki, której stolicą od zawsze było Coruscant, a następnie znowu doszło do zmiany w 20 ABY na Hosnian Prime. W 21 ABY wybrano Senator Leię Organę Solo na Kanclerz Republiki. Gdy w 24 ABY doszło do Masakry w Świątyni Jedi Luke'a Skywalkera z rąk Rycerzy Ren, Kanclerz Organa wydała rozkaz reaktywacji oraz masowego fundowania wojska Republiki, w czym nieliczni ją popierali, mimo jej upewnień, iż mają do czynienia z nikim innym niż Sithami, a co za tym idzie powracającym Imperium. w 24 ABY Kanclerz Leia została pozbawiona swoich praw głowy Republiki, co zmusiło ją do rozpoczęcia Ruchu Oporu, frakcji odłamu armii Republiki stworzonej do zwalczania narastającego zagrożenia ze strony Sithów i Imperium.

Reforma Galaktyczna

W 34 ABY, Nowa Republika kontrolowała dobre 3/4 galaktyki, a regiony nie należące do Republiki składały się z Przestrzeni Mandaloriańskiej, Przestrzeni Huttów oraz Nieznanych Regionów, razem z niektórymi układami Zewnętrznych Rubieży. Na pięć dni przed Atakiem na Bazę Starkiller, Ruch Oporu próbował ostrzec Republikę przed narastającym zagrożeniem ze strony Najwyższego Porządku, nowego wcielenia Imperium, lecz Senat Nowej Republiki nie posłuchał, co ostatecznie zakończyło się zniszczeniem Systemu Hosnian, w którym znajdowała się dotychczasowa stolica Republiki, Hosnian Prime. Po owym wydarzeniu, a następnie zniszczeniu Bazy Starkiller, Senator Leia Organa została z powrotem przyjęta do senatu, a następnie wybrana na nową Kanclerz, podpisując Deklaracje Reformy Galaktycznej, na mocy której Ruch Oporu został złączony z Armią Nowej Republiki, oraz zreformowano ją jak i Republikę tak, aby bardziej wzorowała się Starą Republiką, w nadzei na powtórzenie jej sukcesu. Przez to też przyjęto nowe godło Republiki - Republikańskie bendu z białym godłem Sojuszu Rebelii w okręgu po środku.