Biblioteka Arkanii
Advertisement
Biblioteka Arkanii
Ten artykuł dotyczy ery Nowej RepublikiTen artykuł dotyczy ery Najwyższego PorządkuTen artykuł dotyczy ery Dziedzictwa

Nowa Republika Galaktyczna lub Nowa Republika to demokratyczne państwo które podobnie jak jej poprzedniczka w trakcie swojego istnienia kontrolowała większość galaktyki. Istniało przez 31 lat aż do jego rozwiązania w 35 ABY, upadło z powodu braku możliwości zarządzania nim w efekcie czego rozpadło się na 7 mniejszych frakcji które potem wraz z Ruchem Oporu i II Imperium utworzyły Sojusz Galaktyczny.

Powstanie

W 4 ABY siły Sojuszu Dla Przywrócenia Republiki pokonały Imperium Galaktyczne i zniszczyły II Gwiazdę Śmierci, po tym wydarzeniu rozpoczął się proces tworzenia pisma zwanego postanowieniem Endorskim, po 46 dniach od bitwy o Endor weszło ono w życie i przekształciło Sojusz Dla Przywrócenia Republiki w Nową Republikę oraz przyłączyło do niej 23,000 systemów gwiezdnych. Tymczasową stolicą Republiki została Mon Cala, a Kanclerzem Mon Mothma, Pierwszym Senatorem; Leia Organa, Marszałkiem; Borsk Fey'Lya, Wielkim Admirałem Floty; Gial Ackbar a Dowódcą sił powietrznych Hera Syndulla.

Organizacja

Pod koniec 4 ABY stolicą Nowej Republiki stała się Chandrila oraz ,zaczął formować się Senat, a Nowa Republika zyskiwała coraz większą stabilność gospodarczą. Z powodu odradzającego się Zakonu Jedi Nowa Republika stawała się coraz bezpieczniejsza. Na rok 13 ABY zaplanowany został projekt demilitaryzacji.

Wojna z Imperium

Walki z Imperium trwały do 11 ABY kiedy został podpisany traktat Republikańsko-Imperialny, po tym wydarzeniu Imperium rozdzieliło się na dwie części: Resztki Imperium które zostały w znanej części Galaktyki oraz część która udała się do nieznanych regionów gdzie znowu nastąpił podział na część która utworzyła Pierwszy Porządek i część która utworzyła II Imperium Galaktyczne.

Walki z Terrorystami

Od momentu powstania Republika zmagała się z organizacjami terrorystycznymi, które chciały odebrać jej niektóre tereny, po demilitaryzacji Republika miała tylko nieliczne wojska do obrony które zgodnie z ustawą Senatu miały służyć tylko i wyłącznie w tym celu. Wojsko Republiki liczyło 150,000 żołnierzy, w tym 50,000 rezerwistów i 50,000 nie będących w aktywnej służbie. Republika radziła sobie z nimi do 15 ABY kiedy to ataki przybrały na sile, a w 16 ABY stosunkowo wiele planet należało do terrorystów, Republika pozwoliła działać dyplomacji która zażegnała konflikt do 17 ABY kiedy ataki powróciły, na posiedzeniu Senatu zdecydowano o utworzeniu organizacji zwanej Ruchem Oporu, aby nie musieć militaryzować Republiki, na przywódcę Ruchu Oporu została wybrana Leia Organa. W 18 ABY ataki ustały na dobre.

II Imperium Galaktyczne

W 18 ABY ujawniło się II Imperium Galaktyczne, które w przeciwieństwie do poprzednika chciało pokoju z Republikanami, po rozmowach pokojowych Kanclerz Imperialny Gilad Pallaeon podpisał Sojusz z Kanclerzem Republiki Percotre Nakadinem. Imperium w swojej marynarce wojennej korzystało z Niszczycieli typu Imperial III oraz Myśliwców TIE II.

Wojna Republikańsko-Sithańska

Bitwa o Tython

W 19 ABY Odrodził się Zakon Sithów który zakończył zasadę dwóch. Wojna rozpoczęła się atakiem Nowego Imperium Sithów na Świątynię Jedi na Tython. Siły Świątynne wraz z Rycerzami dały radę odpierać ataki Mrocznych Lordów aż do przybycia sił Ruchu Oporu dowodzonych przez Wielkiego Mistrza Jedi Luke'a Skywalkera. W obronie Świątyni brali udział między innymi; Ahsoka Tano i Grogu Djarin, a dowodził nią Mistrz Cal Kestis. Pomimo strat udało się obronić Tython, gdy II Imperium dowiedziało się o powrocie Sithów, postanowiło opowiedzieć się po stronie Ruchu Oporu i Jedi. Po rekonesansie okazało się że Sithowie korzystają z nowych Niszczycieli typu Imperial IV.

Bitwa o Mon Calę

Sithowie wiedząc że Ruch Oporu korzysta z Floty Kalamariańskiej przeprowadzili atak na Mon Calę co spotkało się z natychmiastową reakcją Ruchu Oporu i Zakonu Jedi. Do bitwy ruszyło również II Imperium. W ogniu bitwy została zniszczona ogromna część nawodnej i podwodnej infrastruktury planety, włączając w to stocznie, szala zwycięstwa przechyliła się na stronę Sithów. Ruch Oporu poniósł Wielkie straty a Mon Cala została zrujnowana. Republika natomiast podpisała kontrakt na produkcję floty z Rządem Kuat aby Ruch Oporu takową posiadał.

Inwazja na Chandrilę

Nowe Imperium Sithów zdobywało coraz więcej terenów w Galaktyce, postanowili więc przeprowadzić atak na światy jądra. Sithowie za cel obrali sobie byłą stolice Nowej Republiki, Chandrilę. W pewnym momencie z nadprzestrzeni wyłoniła się flota Sithów i natychmiastowo otworzyła ogień do obrony planety składającej się z 7 Krążowników Kalamariańskich oraz 4 Kuatańskich , Obrona na ogień odpowiedziała tym samym. Przewaga Sithów była miażdżąca, trwało to do momentu, w którym z nadprzestrzeni wyłoniły się siły Ruchu Oporu pod dowództwem Wielkiego Mistrza Jedi Luke'a Skywalkera i jego Padawana - Bena Solo. Bitwa trwała, a kilka krążowników obronnych gwałtownie ruszyło do przodu, w konsekwencji czego zostały zniszczone, a w obronie powstała luka, którą wykorzystali Sithowie przeprowadzając desant na Bormo City niszcząc je. Udało się wyprzeć Sithów z planety, lecz Bormo City zostało zniszczone. W pewnym momencie bitwy, na orbicie z nadprzestrzeni wyszła flota resztek Imperium po czym zaatakowała siły Ruchu Oporu, niedługo potem do bitwy dołączyło II Imperium, dzięki któremu udało się obronić Chandrilę. Po tym wydarzeniu Senat uchwalił ustawę o militaryzacji Republiki oraz powstały projekty Niszczycieli Typu Venator II i Imperial V.

Bitwa o Bastion

II Imperium postanowiło położyć kres I Imperium, właśnie tak, rozpoczęła się Imperialna Wojna Domowa. Trwała ona tylko półtora miesiąca i zakończyła się Bitwą o stolicę I Imperium - Bastion. II Imperium praktycznie ,,obróciło Bastion w pył'' i doprowadziło do upadku tego państwa po czym zaanektowało jego tereny.

III Bitwa o Cato Neimoidię

Gdy w 20 ABY Sithowie rozpoczęli inwazję na Cato Neimoidię, niedawno powstała Galaktyczna Federacja Handlu (następczyni Federacji Handlowej) wysłała swoje droidy bojowe typu C3 do obrony planety, kiedy to się nie powiodło, wysłali sygnał o pomoc do sił Republiki, które niezwłocznie wysłały Mistrza Jedi Cala Kestisa na pomoc. Gdy Sithowie zdali sobie sprawę, że nie wygrają, postanowili wysadzić krawędź jednego z Miast-Mostów powodując jego spadnięcie w przepaść. Kestis wraz ze swoim Padawanem Jacenem Solo zdążył się ewakuować na czas, niestety większość żołnierzy nie zdołała się uratować, a Cato Neimoidia została wyzwolona za cenę wielu istnień.

Bitwa o Kuat

Sithowie po zwycięstwie na Mon Cali chcieli pójść za ciosem i zniszczyć Zakłady Stoczniowe Kuat. Flota Mrocznych Lordów wyłoniła się z nadprzestrzeni, lecz została błyskawicznie zaatakowana przez obronę planety w postaci 42 Niszczycieli Typu Venator II. Siła ognia Republiki była tak ogromna, że zniszczony został Sithański okręt dowodzenia, a flota Sithów była zmuszona do ucieczki.

III Bitwa o Kamino

Po klęsce na Kuat Sithowie chcieli położyć kres produkcji broni na Kamino. Na niebie pojawiły się Niszczyciele Typu Imperial IV, po czym rozpoczęła się bitwa. Kamino z trudem opierało się atakom Sithów lecz gdy ci zniszczyli część infrastruktury planety, postanowili wycofać się nie chcąc tracić sił na dalsze starcia oraz obawiając się interwencji Nowej Republiki, Ruchu Oporu lub II Imperium.

Inwazja na Mandalorę

Sithowie postanowili zaatakować Mandalorian, którzy byli ważnym Sojusznikiem dla Republiki. Przewidzieli oni, że Mandalorianie będą bronić się wręcz ,,pancernie'' przygotowali więc się na obleganie ów planety. Oblężenie było krwawe i trwało do 21 ABY, kiedy Sithowie nie mogli kontynuować walki przez niszczenie ich transportów przez Mandalorian i Republikę.

Inwazja na Korriban

W 22 ABY Republika chcąc zakończyć wojnę, postanowiła przeprowadzić atak na Korriban które było Sithańską stolicą. Flota Republiki, Ruchu Oporu i II Imperium pojawiła się nad Korribanem po czym rozpoczęła bombardowanie, następnie pojawiła się flota Sithów. Bitwa przez pewien czas wydawała się dla Republiki przegrana, ponieważ Darth Raud użył błyskawic mocy aby uszkodzić flotę Republiki, jednak przestał, aby stoczyć pojedynek z Lukiem Skywalkerem. Pojedynek ten zakończył tym, że Jedi trwale zerwał połączenie Sitha z mocą, tego opanował szał w którym popełnił samobójstwo. Ostatecznie to Republika wygrała bitwę a Sithowie ponownie uciekli do nieznanych regionów oraz powrócili do zasady dwóch.

-Hego, wybrałeś drogę swojego ojca, nie musiałeś nią iść.

-Sam ją wybrałem, tylko przez nią uzyskam potęgę. -Myślałeś kiedyś o czymś innym niż o potędze? -Tak... o zniszczeniu ciebie. -W ogóle wiesz co robisz?! Oddalasz od siebie innych! Stajesz się odludkiem dla którego liczy się tylko siła! Pomyśl o Cosie i Nakadii! Pomyśl o swojej Matce! Czy była by dumna z takiego syna?! -Ojciec jest... -Co...? -Zobaczysz... Cała Galaktyka zobaczy! Gdy już rozprawię się z wami, odwiedzę Exegol... -Exegol?! -Tak, dokładnie tę planetę której od lat szukasz. -Bez znaczenia, twoja historia skończy się tutaj. -Zobaczymy...

-Rozmowa Dartha Rauda (Hego Palpatine'a) i Luke'a Skywalkera przed pojedynkiem.

Po Wojnie

Senat Galaktyczny zdecydował o utworzeniu stałej armii dla Republiki o liczebności 10,000,000 Żołnierzy. A Ruch Oporu został organizacją niezależną.

Wojna Domowa Jedi

W 22 ABY w Zakonie Jedi nastąpił podział, Rycerze, którzy od dawna nie mieli styczności z Sithami w takich ilościach jak podczas niedawno zakończonej wojny, byli kuszeni przez ciemną stronę. (Warto nadmienić, że Jedi wówczas stosowali moc w szerszej perspektywie, tj. dopuszczali do siebie ciemną stronę, lecz utrzymywali równowagę między światłem, a ciemnością. Jednak ów Jedi wynosili ciemność na poziom który zaprzeczał równowadze.) Ruch ten uważał, że to ci najsilniejsi powinni władać galaktyką (co kłóciło się z wartościami Jedi) a ci słabsi im usługiwać. Przeprowadzili oni marsz na senat podczas którego porwali Senatorów i trzymali ich jako jeńców. Budynek Senatu został odcięty od galaktyki, by po godzinie w HoloNecie rozbrzmiała transmisja:

,,Galaktyko! Senat został przejęty przez Ruch Wolnych Jedi! Wolność nadchodzi! Dogmatyczne myślenie Zakonu Jedi zostało zatrzymane! I teraz to my będziemy sprawować rządy - rządy bez sporów i kłótni politycznych! Ja, Norat Socilam od dziś będę sprawował funkcję Wielkiego Mistrza Galaktyki!

-Mowa Norata Socilama w HoloNecie

Okazało się, że siły Gwardii Senackiej zostały pokonane i pojmane wraz z Senatorami. Ówczesna Kanclerz Republiki - Padmé Amidala była zmuszana do podpisania dokumentu przekazującego władzę w ręce RWJ (Ruchu Wolnych Jedi), Kanclerz odmówiła, wtedy zagrożono jej, że jeżeli nie podpisze dokumentu, wszyscy Senatorowie wraz z ocalałymi Gwardzistami Senackimi i Gwardią Kanclerską zostaną zabici. Gdy Amidala miała już podpisywać dokument, Norat Socilam zawisł w powietrzu duszony mocą przez Leię Organę, po chwili ciało byłego Jedi spadło na ziemię bez życia. Senator (szkolona niegdyś przez swojego brata Luke'a Skywalkera) wysunęła z rękawa miecz świetlny którym uwolniła jeńców, Senatorom udało się uciec i otworzyć Senat, aby siły zbrojne i pozostali Jedi mogli odbić go z rąk RWJ-u . Tak rozpoczęła się trwająca pół roku wojna, zakończyła się ona zwycięstwem Republiki i Zakonu Jedi, część jednak uciekła do Nieznanych Regionów.

-Skąd go masz?

-Zrobiłam podczas szkolenia u Luke'a. -Jak widać sporo jeszcze o tobie nie wiem.

-Padmé i Leia podczas uwalniania się z rąk RWJ-u.

Wojna z Najwyższym Porządkiem i Upadek

(Ta część artykułu powstaje)

Advertisement