FANDOM

Autorstwa Nihilicenta
Era-impEra-nr
Era-empireverse-lightEra-iel-dark

Kiedy spoglądamy wstecz na naszą wojnę przeciwko Imperium - na utracone miliardy istnień - czasami wydaje się, że nic nie mogło być warte tej straszliwej ceny, jaką przyszło nam zapłacić, ale kiedy pomyślimy o tych, którzy zginęli w tym konflikcie, pamiętajmy, że oddali swoje życia za sprawiedliwość, za wolność i za trwający do terazpokój, cieszymy się, bo to właśnie o to właśnie walczyliśmy.
— Senator Tai-Lin Garr

Nowa Republika (NR) oficjalnie nazywana Republiką Galaktyczną, czasem zwana Nową Republiką Galaktyczną, Drugą Republiką Galaktyczną przez zwolenników Imperium nazywana Starym Ładem, a w Basicu Atryzjańskim Nova Respublica lub po prostu Republiką — demokratyczne państwo powstałe po Bitwie o Endor jako konfederacja rządów i organizacji będących przeciwnikami Imperium Sheeva Palpatine'a, dominującą siłą w Republice był jednak Sojusz dla Przywrócenia Republiki z którego szeregów zostali wyłonieni członkowie rady tymczasowej mającej zarządzać państwem.

Republika stworzona była na podstawie starej Republiki Galaktycznej, dlatego po dwóch latach praktycznej oligarchii powołano Senat Galaktyczny w którym senatorzy z światów kontrolowanych przez Republikę mieli dyskutować o sprawach dotyczących państwa. Bliskim sprzymierzeńcem Republiki był również Zakon Jedi Luke'a Skywalkera, który chronił ją w czasie wojen z Imperium oraz innymi wrogami NR.

Historia

Początki

Niech żyje Nowa Republika!
— Jedno z haseł skandowanych przez protestujące przeciwko władzy Imperium tłumy na Coruscant.

Śmierć Sheeva Palpatine'a zasygnalizowała powolny upadek Imperium. Wiadomość o zniszczeniu stacji bojowej DS-2 w krótkim okresie obiegła całą znaną galaktykę. Wiadomość ta doprowadziła do buntów ludności m.in. na Naboo, na Coruscant oraz na Kashyyyku. Na tydzień po bitwie o Endor, pod koniec Kampanii Bakurańskiej Sojusz dla Przywrócenia Republiki Galaktycznej został zreorganizowany w Nową Republikę Galaktyczną. Nowo powstały twór musiał zmierzyć się między innymi z ekstragalaktyczną rasą Nagaiów ich sprzymierzeńcami takimi jak Faruunowie i Maccabre.

Kampanie przeciw Imperium

Po odparciu międzygalaktycznych najeźdźców siły Republiki wróciły do walki z niedobitkami flot Imperium, a ich głównym celem było zajęcie jądra galaktyki.

Operacja:Empress

'Zobacz też pełny artykuł o Bitwa o Tethę
Pierwszym krokiem podjętym przez Republikę było zajęcie planety Koros, na planecie stacjonował niewielki garnizon Szturmowców który nie stawiał większego oporu, mimo tego że pod koniec bitwy z garnizonu na Coruscant dosłano 108 legion szturmowców. Niedobitki floty i armii Imperium uciekły do stolicy.

Operacja:Crownheart

'Zobacz też pełny artykuł o Bitwie o Coruscant
Podczas ów operacji przypuszczono atak na silnie ufortyfikowaną stolicę Imperium oraz miejsce stacjonowania bezpośredniego następcy Palpatine'a — Masa Ameddy, a teraz tymczasowego imperatora — Masa Ameddy. Zarówno po stronie imperialnej jak i stronie republikańskiej doszło do ogromnych strat, a sama bitwa została ogłoszona Masakrą na Coruscant. Sama bitwa poskutkowała samobójstwem p.o Imperatora galaktycznego oraz przejęciem sektora Coruscant przez NR.

Operacja:Control

Po zajęciu Coruscant, będącego stolicą Imperium oraz perłą jądra wielu oficerów republikańskiej Floty uznało że będzie to dobry czas na ofensywę w kierunku ważniejszych Imperialnych placówek położonych nieco dalej, takich jak Prakith czy Jakku, doprowadziło to do rozpoczęcia Operacji:Control polegającej na nagłym ataku na planetę Jakku. Siły Imperium na ów atak zareagowały wysyłając na pomoc planecie dość spore siły. Po trwającej ponad miesiąc bitwie doszło do wyparcia rozbitych sił Imperialnych z planety.

Imperium wyprowadziło kontrofensywę wykorzystując nowe typy statków oraz chissańskie posiłki, przez nie siły Republiki zostały pokonane w drugiej bitwie o Jakku, która dla wielu była końcem Galaktycznej Wojny Domowej, ponieważ to po niej doszło do Paktu Pellaeon-Mothma który dzielił galaktykę na dwie części — część zachodnią — należącą do Imperium oraz wschodnią — republikańską. Traktat ten nie kwestionował jednak niepodległości państw takich jak państwo Mandalorian, królestwo Hapes, czy inne najczęściej kilku sektorowe państewka.