FANDOM

Era-urEra-impEra-nrEra-foEra-legacy
Era-canonverse-dark

Gladiator to zaprojektowany przez Rendili Star Drive typ krążowników przeznaczony dla marynarki Republiki Galaktycznej, używany przez nią w trakcie wojen klonów, wprowadzony jako wsparcie dla równolegle projektowanych i konstruowanych krążowników ciężkich typu Victory, lecz po przekształceniu demokratycznego państwa w autorytarne Imperium Galaktyczne koncepcja ustanowienia Victory podstawowym imperialnym okrętem upadła, a planowany sposób użycia Gladiatorów zmienił się. Spośród prawie ośmiu tysięcy wyprodukowanych lub zaplanowanych do produkcji egzemplarzy Gladiatora większość została skierowana do tej samej roli co Victory - patrolowania rubieży Imperium, walk z piratami i tłumienia buntów. Działając samemu lub w grupach, często razem z okrętami typu Victory Gladiatory spisywały się przyzwoicie, dzięki sporemu kontyngentowi myśliwskiemu i solidnemu uzbrojeniu mogąc sprawnie toczyć walkę z dowolnym przeciwnikiem. Sytuacja ta nie uległa zmianie nawet po zwycięstwie rebeliantów i upadku Imperium - różne frakcje powstałe po upadku galaktycznego reżimu korzystały z nich chętnie, lecz brak produkcji nowych egzemplarzy i konkurencyjne parametry tańszych, mniejszych i bardziej wyspecjalizowanych lotniskowców taktycznych typu Quasar Fire, krążowników lekkich typu Arquitens czy po prostu nowszych konstrukcji spowodowały, że w 38 roku ABY były stosunkowo rzadkim widokiem. Brak modernizacji (ostatnią było mark C z 3 roku ABY) również zrobił swoje, a Gladiatory wciąż pozostające w służbie u progu czwartej dekady ABY miały opinię przestarzałych i już nieskutecznych.