FANDOM

Autorstwa Kompkompa
Era-nrEra-foEra-legacyEra-unk
Era-jerzverse-dark

Krążownik typu Versio to krążownik używany przez Drugie Imperium od 29 ABY. Nazwane zostały na cześć admirała Garricka Versio, który był jednym z głównych dowódców operacji Popiół zarządzonej przez Imperatora w 4 ABY, a wykonanej po jego śmierci. Bardzo często używane jako statki wsparcia dla niszczycieli Victory (zarówno III, jak i IV) oraz Imperial (II, III, IV, a nawet V). Używane były także przez Trzecią Republikę (w liczbie około 400).

Historia

W czasach Resztek Imperium prowadzono prace nad nowym lekkim krążownikiem, który miał połączyć zalety krążownika klasy Strike (moc uzbrojenia) i fregaty Imperial-II (ilość myśliwców). Wreszcie w 28 ABY zarządowi Resztek Imperium na czele z najwyższym admirałem Pellaeonem i moffem Delem Tarkinem przedstawiono projekty krążownika, który nazywany był w tamtym czasie lekki krążownik Strike-II. Zostały one zaakceptowane przez Pellaeona, a w 29 ABY Rada Jedności Imperialnej nowo powstałego Drugiego Imperium zatwierdziła uchwałę o rozpoczęciu konstrukcji krążownika w stoczni nad Dubrillionem. W późniejszym czasie statek był kilkudziesięciokrotnie ulepszany przez różne stocznie, przez co zdarzały się np. warianty 503-metrowe, jak i 468-metrowe, jednak takie ulepszenia nie były pochwalane przez dowództwo Marynarki, a tego typu statki stanowiły jedynie 1-2% w całej flocie.