FANDOM

Autorstwa Fargothena

Era-oldEra-repEra-impEra-nrEra-niEra-osEra-soj
Era-canonverse-dark

Koordynaty

Imperium Yazimirskie, znane w swojej ojczystej mowie jako Yazimiri Devleti Imparatorluğu to państw powstałe w roku 3996 BBY w galaktyce satelitarnej Attrenikos. Jest ono drugim pod względem siły mocarstwem w owej galaktyce, rywalizując ze swoim odwiecznym wrogiem, Imperium Konstantyńskim.

Historia

Powstanie

Imperium Yazimirskie powstało w roku 3996 BBY podczas okresu znanego jako Rozłam Konstantyński, kiedy to Republika walczyła z korupcją oraz licznymi secesjami. Do jednego z tych secesjonistycznych państw należało Yazimiri, którzy byli często poddawani rasizmowi ze względu na swoją wiarę. Pod koniec owego roku w wyniku krwawej rewolucji Yazimirom udało się wydostać spod ręki Konstantynów, a na tron posadzono pierwszego sułtana, Ylmana I.

Przez wieki

Przez następne tysiące lat Yazimirowie prowadzili liczne wojny z swoimi sąsiadami, nie raz przegrywając o włos. Ostatecznie w 844 BBY Yazimirom udało się pokonać Konstantynów, lecz niecałe dziesięć lat później znów byli na przegranej pozycji.

Upadek

W 417ABY Yazimirowie wypowiedzieli Konstantynom wojnę, jednak wtedy jeszcze nie wiedzieli, iż będzie to ich ostatnia bitwa. Sułtan Hamza I ogłosił stan wojenny oraz rozpoczął atak, lecz zamiast a taku frontalnego na silnie bronioną Linię Orła Hamza rozkazał zaatakować wroga z południa, korzystając ze swoich nowo-nabytych sojuszników, Ludowej Republiki Navrenii, i atakując na słabo bronioną granicę, szybko przebijając się przez Rubieża Królewskie i wchodząc w Rubieża Imperialne. Tam też wojna się zatrzymała, gdyż dobrze wyposażone wojska Konstantyńskie powstrzymywały siły Yazimirów przed przebiciem się. Po roku, w 418 ABY, okupant zaczął powoli słabnąć, gdy nagle od tyłu zaatakował go nieznany agresor, szybko i bezproblemowo przebijając się przez praktycznie żadne siły obronne w wschodniej części Przestrzeni Yazimskiej, podbijając stolicę po trzech dniach od pojawienia się. Hamza abdykował, a Imperium oficjalnie przestało istnieć, podzielone między dwoma zwycięzcami. Po pokonanej Hamza wraz ze swoją rodziną udali się na wygnanie do Gwiezdnego Imperium Novésverii, gdzie panujący tam cesarz Charles V zagwarantował im ochronę i tytuł Sułtanów Shazamiru, jednej z krain, które Imperium Konstantyńskie darowało Gwiezdnemu Imperium w ramach poprawienia relacji.