FANDOM

Autorstwa Nihilicenta
Era-impEra-nr
Era-iel-dark

Jesteśmy Imperium rządzonym przez większość! Imperium rządzonym przez nową konstytucję! Imperium prawa, nie polityków! Imperium poświęconym zachowaniu sprawiedliwego i bezpiecznego społeczeństwa! Jesteśmy imperium, które będzie obowiązywać przez kolejne dziesięć tysięcy lat!

Imperium Galaktyczne zwane również Nowym Ładem, Nowym Ładem Palpatine'a, Tysiącletnim Imperium, Starym Imperium, Pierwszym Imperium Galaktycznym, Porządkiem, Imperius w Basicu atryzjańskim, lub po prostu Imperium — było galaktycznym, autokratycznym rządem powstałym w następstwie Wojen Klonów. Zastąpił on istniejącą w podobnych granicach Republikę Galaktyczną, demokratyczne państwo istniejące przez około milenium, aż do końca Wojen Klonów. Jego stolicą była planeta-miasto Coruscant, w okresie Imperializacji przemianowana na Imperialne centrum. Na początku Imperium galaktyczne wyglądało tylko jak przedłużenie Republiki, przeto imperator pozwolił na istnienie senatu imperialnego, kontynuacji senatu galaktycznego, jednakże w roku zerowym ABY Imperator rozwiązał senat, na krótko po ukończeniu budowy stacji DS-1 zdolnej niszczyć całe planety. W rezultacie obowiązki administracyjne senatorów zostały przekazane Moffom, kadrze systemowych gubernatorów rządzących powierzonymi im terytoriami w imieniu Imperatora.

Jego pierwszym przywódcą i zarazem założycielem był były kanclerz Republiki GalaktycznejSheev Palpatine, po jego śmierci w roku 4 ABY władzę nad Imperium przejął Mas Amedda, a po jego samobójstwie spowodowanym Bitwą o Coruscant władzę przejęła rada imperialnych dygnitarzy posiadających największe siły wojskowe, oraz największe wpływy. Roszczenia do imperialnego tronu posiadał również syn Palpatine'a — Triclops.

Imperium posiada również kilkanaście baz w regionie Yavin, w Nieznanych Regionach oraz jedną bazę w galaktyce Rishi Maze i w Firefist, oraz według teorii spiskowej traktującej o tzw. Projekcie Shadowlurk co najmniej jedną bazę w Galaktyce Vong, w rzeczywistości nie ma żadnego większego dowodu by uważać że jakikolwiek żołnierz Imperium kiedykolwiek znalazł się w Vonglandzie a co dopiero świadectwa na powstanie tam imperialnej placówki.

Panująca nad większością galaktyki od 25 034 lat Republika Galaktyczna została rozwiązana po okresie zamętu i dewastacji Wojen Klonów. Po śmierci hrabiego Dooku nad Coruscant oraz Generała Grievousa, grupka Jedi pod wodzą Mace'a Windu próbowała dokonać zamachu stanu na podejrzanym o korzystanie z ciemnej strony Palpatinie, Sith wyszedł z pojedynku zwycięsko jednak został on ciężko zraniony. Na godzinę po potyczce Sheev wygłosił przemowę w której proklamował pierwsze galaktyczne Imperium, oraz w której ogłosił wszystkich członków Zakonu Jedi zdrajcami stanu oraz zdelegalizował SBŚ.

Historia

Powołanie i pierwsze lata Nowego Ładu

Pomimo kontrolowania większości terytorium i armii byłej Republiki Imperium wciąż było nieskonsolidowane, a całkiem spore twierdze separatystów na planetach takich jak Geonosis, Kalee, Hypori, Umbara oraz Raxus stawiały zaciekły opór wobec sił Imperium. Wielu byłych senatorów lub lokalnych przywódców sprzeciwiło się rządom nowego Imperatora w tym królowa Naboo — Apailana, Mandalora pod wodzą Bo-Katan Kryze, Dac króla Lee Chara, czynny ruch oporu stawiała również rasa Wookieech na swojej rodzimej planecie Kashyyyk, ukrywając co najmniej czterech Jedi oraz dwójkę wrażliwych na moc dzieci. Jako oficjalna i najmniej militarystyczna opozycja wobec nowego ładu funkcjonował silnie pacyfistyczny oraz nawiązujący do tradycji Starej Republiki komitet lojalistów w którego skład wchodzili senatorowie oraz działacze społeczni wśród których można wymienić Tynnra Pamlo, Baila Organę, Leię Organę, Mon Mothmę, Aks Moe, Orna Free Taa, Jar Jara Binksa, senatora Darsanę, Padmé Naberrie Amidalę oraz Lexi Dio.

Wielka Kampania Galaktyczna oraz konsolidacja Imperium

Aby szybko rozwiązać problem separatystycznych przyczółków rozsianych po galaktyce Palpatine wprowadził obowiązkową służbę wojskową oraz utworzył kilka nowych formacji wojskowych które miałyby składać się tylko z ludzi oraz ras okołoludzkich stopnia pierwszego.

Siły klonów stacjonujące obok planet kontrolowanych przez Separatystów zostały szybko wsparte przez nowych rekrutów oraz resztę byłej WAR co doprowadziło do całkiem szybkiego opanowania systemu Raxus oraz spacyfikowania Mandalory i powołaniu na jej terenach przyjaznego dla Imperium rządu marionetkowego, taką samą solucję zastosowano w przypadku Umbary, na której utworzony został kliencki rząd pod wodzą Sly Moore.

Przejęcie Kalee — rodzimej planety jednego z ważniejszych przywódców Konfederacji — generała Grievousa było znacznie trudniejsze i wymagało uruchomienia tak zwanego Base Delta Zero, a w związku z tym wybicia większości miejscowej populacji, podobny los spotkał Geonosis które zostało ze względu na nieprzyjemny klimat, całkowicie opuszczone. Po niektórych światach zewnętrznych rubieży chodzi również pogłoska o tym jakoby na planecie miał stacjonować zapomniany oddział droidów, jednak nigdy nie zostało to potwierdzone.

Bitwa o Kashyyyk była pierwszą bitwą w której wziął udział Darth Vader, pokonał on większość Jedi znajdujących się na planecie, za wyjątkiem Quinlana Vosa który zbiegł razem ze swoim synem na będącą pod jurysdykcją Huttów planetę Nar Shadda. Inwazja na Dac zakończyła się porwaniem oraz egzekucją króla Lee Chara, po której większość sił Calamarian złożyła broń, pozostali uciekli w bardo głębokie części oceanu.

Problem Naboo zakończono wysłaniem do rejonu 6 floty Imperialnej oraz elitarnego legionu 501 pod wodzą Vadera, sama inwazja na planetę trwała około dwóch dni, łącznie z eksterminacją miejscowej populacji Gungan w ramach tak zwanego Projektu:Summer Eclipse.

Imperializacja

"Imperator przedstawia ambitny plan rozbudowy floty Imperialnej"
"Mas Amedda mianowany Wielkim Wezyrem"
"Pozostawione niewypały z Wojen Klonów nadal stanowią problem dla mieszkańców"
"Darth Vader - nowy egzekutor woli Palpatine'a

— Nagłówki artykułów w imperialnym holonecie.

Przemówienie Masa Ameddy na Pałacu Imperialnum

Istniejące dotąd instytucje rządowe zostały przechrzczone na nowe nazwy, akcja ta miała symbolizować wielką reformę. Do floty Imperialnej zostały dołączone nowe jednostki takie jak niszczyciele typu Imperial oraz nowoczesne myśliwce TIE. Odrestaurowany Plac Senacki został ogłoszony Placem Imperialnym, oraz została na nim postawiona gigantyczna statua Palpatine'a. Z kolei dawna Świątynia Jedi została zmieniona w Pałac Imperialny. Sektor Coruscant przemianowany został na Sektor Imperialny. Wywiad Republiki funkcjonujący w niezmienionym stanie od ponad 100 lat został zmieniony w Wywiad Imperium, którego przywódcą został były szef SBW — Armand Isard. Ruch obywatelski nazywany KOMOBRem została przemianowana na KOMOBNP. Dodatkowo prawie całkowicie pozbyto się starego wyposażenia piechoty, stare pancerze klonów zastąpiły nowoczesne pancerze szturmowców, a blastery DC-15S i karabiny DC-15A zostały zastąpione blasterami E-11 oraz karabinami E-11b, mimo tego pancerze fazy drugiej ciągle były całkiem popularne na odległych od jądra galaktyki placówkach.

Palpatine skonsolidował swoją władzę przez rozpoczęcie serii czystek przeciwko swoim oponentom. W szczególności przeciwko byłym oficerom Republiki, których nie mógł przeciągnąć na swoją stronę, ci byli aresztowani i zabijani przez admirała Muleena.

Zasoby wielu byłych separatystycznych planet zostały skonfiskowane pod komendą ministra finansów Gahga i pod rozkazami Palpatine'a.

Rozpoczęto również wielki plan tropienia i zabijania Jedi — zwany Projektem:Purge, w tym celu Palpatine powołał organizację Inkwizytorów złożoną z byłych mrocznych akolitów Dooku, Jedi którzy przeszli na ciemną stronę oraz innych wrażliwych na moc adeptów. Program ten był na tyle skuteczny że ostało się tylko 11 Jedi.

W początkowych latach Imperium galaktyka ujrzała jeden z największych militarnych poborów w historii bo do samej armii Imperialnej dołączyło około dwa i pół miliarda istnień ludzkich oraz okołoludzkich.

Mimo tego wielu członków wojska Imperialnego nie było zadowolonych planami imperializacji. Przywódca akademii imperialnej Gentis, rozpoczął militarny przewrót przeciwko władzy Sheeva, oraz otruł go Aorthem-6. Przewrót zawiódł jednak przez interwencję Dartha Vadera oraz więźniów z Widmowego Więzienia.

Industrializacja

Pod nieobecność gubernator Pryce miałaś jeden, bardzo prosty cel, ministrze, ochrona tutejszych przemysłowych interesów Imperium, interesów, które są kluczowe dla naszej ekspansji na Zewnętrznych Rubieżach, ale zamiast chronić te interesy, pozwoliłaś powstać komórce powstańców i to tuż pod twoim nosem!
— gubernator Tarkin udziela reprymendy na temat niemocy powstrzymania rebelii minister Lothal — Maketh Tui.

Praktycznie w momencie rozpoczęcia programu Imperializacji rozpoczęto także wielką industrializację zachodnich rubieży. Światy takie jak Jelucan przeszły okres okupacji oraz rozwoju, co doprowadziło do zanieczyszczenia, przeludnienia oraz industrializacji planety. Jednym z takich światów był Lothal który dołączył do Imperialnegio programu rejestracyjnego poszukując protekcji oraz szans ekonomicznych, program ten miał pomóc w zmniejszeniu bezrobocia w systemie Lothal.

Pozornie było to po to by rozbudować lokalną ekonomię, w sekrecie była to jednak część tzw. planu pięcioletniego. Niedługo później Imperator nakreślił kolejne plany by dalej rozszerzać imperialne panowanie nad zewnętrznymi rubieżami. Aby maksymalnie zwiększyć profity z nowo podbitych systemów, przesiedlając farmerów z ich domów do małych gett takich jak Tangletown czy Tarkintown. Doszło również do rozpoczęcia procesu cenzurowania holonetu w ramach którego zamknięto około 5000 łącz publikujących treści mogące zaszkodzić nowemu ładowi.