FANDOM

Autorstwa Kompkompa
Era-preEra-oldEra-repEra-urEra-impEra-nrEra-foEra-legacyEra-unk
Era-fairverse-dark

Fondor Cresh (także Artell, a w języku Artellów xhγ'hhλx'Ξmxh'nnn) to trzeci w kolejności księżyc leżącej w Koloniach planety Fondor.

Opis

Fondor Cresh to pokryty w większości gęstą dżunglą księżyc zamieszkały przez jaszczuropodobnych Artellów. Nie miał żadnego znaczenia na arenie galaktycznej czy nawet sektorowej z kilku powodów. Po pierwsze na księżycu nie było atmosfery zdatnej do oddychania dla większości ras w galaktyce - atmosfera Artella była typu III i składała się w 93% z azotu i w 7% z dwutlenku węgla. Z tego powodu nie zorganizowano tam większych kolonii. Innym tego skutkiem było to, że roślinność księżyca była nie zielona, lecz ciemnoniebieska ze względu na obecność specyficznego barwnika potrzebnego do produkcji substancji odżywczych w warunkach Cresha. Drugim powodem było zacofanie i wrogość rodzimych Artellów, którzy będąc na etapie epoki brązu używali prymitywnej broni takiej jak włócznie, dzidy czy łuki. Kiedy jedna z kilkunastu tysięcy rozsianych po księżycu osad Artellów odkrywała bazę nowych kolonistów spoza księżyca (nazywanych przez nich λhh'xmhρ'xhλ), otaczali oni ich siedzibę i zalewali tysiącami strzał i dzid. Po trzecie w 314 BBY ze względu na częste śmierci niefortunnych kolonistów władze Fondora ustanowiły na całym terytorium Artella (poza małym terenem o nazwie Artell-Base-01) teren chroniony, a jakiekolwiek próby jego przejmowania bądź niszczenia były surowo karane. Wspomniany wcześniej teren wyłączony spod ochrony to rozmiaru 3 km kw. obszar wokół stacji badawczej zamieszkanej przez 106 ludzi wysłanych przez Uniwersytet Główny Fondora w celu badania roślinności Artella. Jest ona odgrodzona drutem kolczastym oraz zbudowana w miejscu, gdzie w promieniu 100 kilometrów nie ma żadnej osady Artellów (według niektórych uważają to miejsce za przeklęte).