Autorstwa Kompkompa
Ten artykuł dotyczy ery przedrepublikańskiegjTen artykuł dotyczy ery Starej RepublikiTen artykuł dotyczy ery Republiki GalaktycznejTen artykuł dotyczy ery upadku RepublikiTen artykuł dotyczy ery ImperiumTen artykuł dotyczy ery Nowej RepublikiTen artykuł dotyczy ery Najwyższego PorządkuTen artykuł dotyczy ery podziałówTen artykuł dotyczy ery chromuTen artykuł dotyczy ery inwazji MiiliästhaTen artykuł dotyczy ery odrodzeniaTen artykuł dotyczy ery transformacji politycznej państw Skyriver
Przeglądasz wariant tego artykułu w Fairverse

Fondor Besh (po rodiańsku także Itt'thal'atha'mu'fondor'thanta) to drugi w kolejności księżyc położonej w Koloniach planety Fondor położony 383600 km od planety.

Historia

Księżyc ze względu na 99% pokrycie oceanem długo nie został skolonizowany - dopiero w 2537 BBY pojawili się tam pierwsi ludzcy koloniści z Fondora, którzy osiedlili się w archipelagu atoli wyniesionych około równika księżyca. Zamieszkało tam ich zaledwie dwustu, a kolonia nie miała praktycznie żadnego znaczenia. Jednak w 2299 BBY wszystko się zmieniło - na jedną z większych wysp (o powierzchni ponad 20000 km2) trafiło około trzech tysięcy Rodian z Fondora. Zaczęli rozwijać tam swoją kolonię i instalować systemy łowiące ryby, a w ciągu następnych stu lat na Fondorze Besh zamieszkali niemal wszyscy Rodianie z układu Fondor i okolic. Byli oni jednak zwykłą kolonią rolniczo-rybacką nie eksportującą niczego. Taki stan rzeczy trwał przez ponad millenium, aż w 1214 BBY na księżyc trafiła grupa anakseńskich naukowców. Wykryli oni, że z nieznanej przyczyny w morzach księżyca znajduje się ponad 20-krotnie większy procent ciężkiej wody (aż 0,21% zamiast 0,01%) w wodach oceanu, co spowodowało natychmiastowy rozwój księżyca i budowę ogromnych instalacji odwirowujących cenną substancję. Część z nich została opłacona przez lokalnych Rodian wspomaganych przez ich rząd na Rodii, dzięki czemu zaczęli oni zarabiać coraz więcej pieniędzy. W okolicy zamieszkanej przez nich wyspy powstały dwa położone na wodzie miasta, do których przeprowadzali się także Rodianie z innych systemów. W 999 BBY ówczesny kanclerz Republiki Tarsus Valorum przyznał Fondorowi Besh status samorządnego księżyca niezależnego od Fondora. Ten stan rzeczy zachował się (w Imperium, Nowej Republice i Autorytecie księżyc miał osobnego gubernatora z rasy Rodian) co najmniej do 58 ABY i aneksji Autorytetu Fondora przez Centgal.

Ciekawostki

Fondor Besh jest 2100 artykułem na Bibliotece Arkanii.