Biblioteka Arkanii
Biblioteka Arkanii
Autorstwa Kompkompa
Ten artykuł dotyczy ery Republiki GalaktycznejTen artykuł dotyczy ery upadku RepublikiTen artykuł dotyczy ery ImperiumTen artykuł dotyczy ery Nowej RepublikiTen artykuł dotyczy ery Najwyższego PorządkuTen artykuł dotyczy ery DziedzictwaTen artykuł dotyczy ery poimperialnej
Przeglądasz wariant tego artykułu w Jerzverse

Esplorut - mała planeta w Wewnętrznych Rubieżach, ojczyzna Reviersarian. Posiada jednego przedstawiciela w Senacie Galaktycznym. Według Drugiej Konstytucji Esplorut z 1000 BBY senatorem musi być Reviersarianin. Oprócz Reviersarian żyje na niej kilkaset tysięcy ludzi i Twi'leków.

Na planecie znajduje się też fabryka Esplorian produkująca myśliwce 380A i bomby plazmowe.

Historia

Nowe wojny Sithów

W 1010 BBY na Esplorut toczyło się pięć bitew. Drugą, trzecią, czwartą i piątą wygrała Republika, a pierwszą Sithowie.

Misja w 30 BBY

W 30 BBY na Esplorut kilku Mrocznych Jedi utworzyło Prawdziwy Zakon Sithów, który nie uznawał Zasady Dwóch. Rada Jedi wysłała tam kilku Jedi którzy zniszczyli zakon i zabili samozwańczych Sithów.

Wojny Klonów i czasy Imperium

Podczas wojen klonów na planecie odbyły się 3 bitwy:

  • Pierwsza bitwa o Esplorut odbyła się w 22 BBY i zakończyła się przegraną Republiki.
  • Druga bitwa o Esplorut odbyła się w 20 BBY. Walczył w niej 333 Legion pod dowództwem Frootroma.
  • Trzecia bitwa o Esplorut odbyła się kilka tygodni po drugiej. Wygrała armia Republiki.

W 3 BBY na planecie powstała rebeliancka komórka "Resplor", której członkowie walczyli w bitwie o Yavin.

Znani mieszkańcy Esplorut

Z Esplorut pochodził znany naukowiec Vormlorm Nassonotr, twórca bomby plazmowej i Mroczny Jedi Blo Noom.