FANDOM

Era-preEra-oldEra-repEra-urEra-impEra-nrEra-foEra-niEra-osEra-sojEra-colEra-rev
Era-canonverse-dark

Człowiek terrański (homo sapiens terrenis), w języku terrańskim Hanitaph Terre to wywodzący się z[2] Terry gatunek humanoidów zamieszkujący skolonizowany przez siebie obszar w północnej części Galaktyki nazywany Anomalią. Mimo, że najprawdopodobniej jak wszyscy ludzie pochodzą od coruscańskich kolonistów, to dzięki izolacji Anomalii od reszty Galaktyki ludzie terrańscy wykształcili unikatowe społeczeństwo, kulturę i technologię.

Historia

Powstanie

Teoria natywności

Teoria natywności jest tą starszą i niegdyś bardziej popularną wizją początków człowieka terrańskiego. Zakładała ona, że homo terrenis wyewoluował na Terrze i ma wspólnego przodka z humanoidalnymi Macye, nazywanymi terrańskimi małpami. Praprzodek współczesnego człowieka miał wykształcić inteligencję i zdolność do abstrakcyjnego myślenia i w końcu zacząć zasiedlać całą planetę. Teoria ta występowała w różnych wersjach, z których niektóre odrzucały niektóre jej elementy (jak ewolucja) i ciągle jest popularna, ale kręgi akademickie odchodzą od niej i kierują się w stronę teorii napływu.

Teoria napływu

Stosunkowo młoda teoria napływu po raz pierwszy zaczęła pojawiać się około początku trzeciego tysiąclecia według kalendarza terrańskiego [3], gdy napotkano przedstawicieli cywilizacji Zeta Reticulian i Cepidów, potwierdzając tym samym, że terranie nie są sami w Galaktyce. Początkowo była traktowana z politowaniem, gdyż ani Cepidy, ani Szarzy [4] nie byli anatomicznie podobni do ludzi terrańskich, lecz gdy w roku 27 ABY awangarda Konfederacji Trackyna przybyła do Triton's Den, udowadniła, że w Galaktyce są organizmy praktycznie identyczne z homo terrenis nie pochodzące z Terry. Według założeń teorii, Terranie to potomkowie kolonistów z rodzimej planety ludzi - Coruscant, którzy około 25 000 roku BBY przez awarię systemu nawigacji trafili daleko od pierwotnego celu i nie mając możliwości powrotu do domu skolonizowali najbliższą planetę o warunkach podobnych do Coruscant - Terrę. Po kolonizacji nastąpić miał regres na wszystkich polach rozwoju, a człowiek cofnął się do epoki kamienia wzbogaconej jedynie kilkoma zachowanymi osiągnięciami techniki, które zaczęto traktować jak magiczne artefakty. Według teorii potomkowie kolonistów mieli od nowa wykształcić struktury społeczne i unikatową technologię pozostając w izolacji wobec reszty galaktyki. Obecnie to ta teoria jest popularniejsza i uznawana za prawdziwą w środowiskach naukowych, zwłaszcza po odkryciach w archiwach Coruscant, gdy faktycznie stwierdzono, że około roku 25 000 BBY zaginął statek kolonizacyjny, którego pasażerowie mieli cechy charakterystyczne dla Terran.

Epoka wojen

Koordynaty
Nad tym artykułem pracuje Havenite Officer. W celu zapobiegnięcia wojnom edycyjnym, proszę o nieedytowanie tego artykułu póki nie usunę tego komunikatu.

a

Epoka drobnych władców

Koordynaty
b

Wojny unifikacyjne

Koordynaty
b

Wielki skok naprzód

Koordynaty
b

Wojna światowa

Koordynaty
b

Drugi skok naprzód

Koordynaty
b

Rozsianie

Koordynaty
b

Druga wojna światowa

Koordynaty
b

Diaspora

Koordynaty
b

U wrót piątego tysiąclecia

Koordynaty
b

Przypisy

  1. Według klasyfikacji Nowego Imperium
  2. 2,0 2,1 Jedna z popularniejszych teorii mówi, że człowiek terrański to odmiana człowieka zwyczajnego pochodzącego z Coruscant, wywodząca się z coruscańskich kolonistów którzy popadli w regres cywilizacyjno - techniczny wkrótce po rozpoczęciu kolonizacji.
  3. około 2500 BBY
  4. Jak nazywano Zeta Reticulian