FANDOM

Autorstwa Fargothena
Era-oldEra-osEra-sojEra-colEra-rev
Era-canonverse-dark

Cesarstwo Zaaeharen, od 401 ABY nazywane Nieskończonym Imperium Zaaeharen lub znane pod swoją pełną nazwą Pyhai'ka Aåreta Tålvistota Hålåikkinasaa Iso Twårc'ca Zaaro'th Raa miha kohvaddi hvėitö, co z wolnego tłumaczenia znaczy mniej więcej Jaśnie Oświecona Nieskończona Domena potomków Wielkiego Kreatora Zaaro'tha Raa, którzy prowadzą jego wyznawców ku zwycięstwie, to międzygalaktyczne Imperium kontrolujące całość galaktyki satelitarnej Zaaeharen oraz połacia Attrenikos. Znane ze swojej niesamowicie zróżnicowanej populacji, większość jego obywateli nie będących rasy Zaariańskiej przyjęło ich religię oraz panowanie zazwyczaj w zamian za obronę, pomoc lub współpracę. Stolicą Cesarstwa jest miasto Zaaeharstået na Zaarii.

Historia

Powstanie i wczesna historia

Cesarstwo Zaaeharen zostało założone około 3000 BBY przez Zore'likka I, gdy ten ogłosił się pierwszym Zaarånzaarem Wszystkich Wyznawców Iso Twårc'ca, Wielkiego Kreatora. Cesarstwo praktycznie natychmiastowo zaczęło się rozprzestrzeniać, jednak z nieznanych powodów nie zaszło dalej niż kilkanaście układów poza tereny ich planety rodzimej, Zaarii. Wiadomo również ze unikali kontaktów z innymi kosmitami z ów galaktyki.

Pierwszy kontakt

W 300 BBY nawiązano po raz pierwszy kontakt z nieznaną im do tej pory rasą, Ludźmi. Ludzie próbowali bezskutecznie nawiązać kontakt z ów rasą, która odrzucała wszelkie propozycje negocjacji i handlu. Ostatecznie, biorąc pod uwagę brak jakichkolwiek sojuszników oraz słabe siły zbrojne, Imperium Yazimirskie najechało oraz zaczęło okupować Zaaeharen, poddając ludność Zaariańską pod niewolę. Przez następne 319 lat Zaarianie wiele razy bezskutecznie podejmowali powstania przeciw okupantowi.

Wolność

W 19 BBY, podczas gdy w Imperium Yazimirskim Sułtan Montmet III umierał i jego trzech synów było gotowych rzucić się sobie do gardeł o tron, Zaarianie zebrali się, i krótko po śmierci Sułtana, zaczęli kolejne, i jak się później okazało, ostatnie powstanie przeciw ludziom. W kilka miesięcy udało im się wypchnąć Imperium poza Zaarię, a następnie w wyniku traktatu postawić między nimi sektor zdemilitaryzowany. Zaarianie, po raz pierwszy od prawie 300 lat, byli wolni, jednak zapłacili za to wysoką cenę. Prawie 85% młodych (poniżej 100 lat) Zaarian zginęło w wyniku wojny, przez co znów zaczęli prowadzić politykę izolacji, w tym samym czasie liżąc rany po wojnie i zachęcając innych przedstawicieli swojej rasy do masowego rozmnażania się. Jak się okazało, przyniosło to średnie efekty, więc zaczęto szukać pomocy gdzie indziej. Zaarånzaar Zore'likk VIII postanowił zaproponować rasie Gogorian protekcję i pomoc w rozwoju technologicznym w zamian za ich przyłączenie się do Cesarstwa. Wysoka Rada Gogorian na to przystała, i nawet chętnie przyjęła ich religię. Od tamtego momentu w Cesarstwie zapanowała polityka Asymilacji, czyli przyłączania różnych ras do Nieskończonego Imperium i narzucania im ich religii, tym samym zachowując im autonomię w rodzimych układach, w celach zagwarantowania sobie dominacji nad danym obszarem bez narażania się na potencjalną wrogość miejscowych. Przez następne lata do Imperium dołączyły się rasy takie jak matriarchiczna rasa Matronidów (zwanych również Vinaardianami na cześć ich planety), zaginiony kuzyn Zeta Reticulan, Sigma Reticulanie oraz ich genetycznie zmodyfikowane i ulepszone przez Zaarian wersje, Alfa Reticulanie, inteligentne, żyjące, kamieniopodobne istoty pochodzący z Wisterkand IV oraz Zaarianopodobni Eterzy, naturalnie uzdolniona w technikach telepatycznych i psychokinetycznych rasa istot posiadających Moc, działająca w Imperium wyłącznie jako kapłani Kultu Wielkiego Kreatora.

Terytoria

W skład terytoriów Cesarstwa wchodzą dwie kategorie, Kåttipaekka (Tereny główne) i Pösekeittet (kolonie). Terenami głównymi od 401 ABY jest całość galaktyki satelitarnej Zaaeharen, zaś koloniami nazywa się niegdysiejsze tereny Imperium Yazimirskiego w Attrenikos pod kontrolą Cesarstwa, w których aktualnie przeprowadza się osiedlanie rodowitych Zaarian oraz wysiedlanie ludzi do Zaaeharen w celach przymusowych prac. Każdy Vyohkki (sektor) jest pod kontrolą regionalnego gubernatora, zwanego Påöliikiem.

Polityka

Cesarstwo Zaaeharen jest absolutną monarchią teokratyczną, w której władzę sprawuje głowa państwa oraz religii, Zaarånzaar (czasami skracane po prostu do Zaara, acz tylko w relacjach międzynarodowych). Będąc jednym z domniemanych potomków Wielkiego Kreatora, Zaarånzaar posiada boski wręcz autorytet nad swoimi poddanymi, tym samym sprawując władzę absolutną.